شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امیرعبداللهیان در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: دولت رئیسی بعد از مطالعه سوابق، مذاکرات را از سر خواهد گرفت

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در ملاقات با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که دولت رئیسی درحال بررسی سوابق مذاکرات است و بعد از مطالعه آن مذاکرات را از سر خواهد گرفت.

همزمان یک مقام وزارت خارجه آمریکا به واشینگتن پست گفت که با تغییر مذاکره‌کنندگان ایران در مذاکرات هسته‌ای، روند گفت‌وگوها سخت‌تر خواهد شد.

این مقام آمریکایی  تاکید کرد که «ما حتی با مذاکره‌کنندگان قبلی که آنها را می‌شناختیم نتوانستیم اختلافات را حل کنیم.»

امیرعبداللهیان سه‌شنبه شب در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رفت. او در این دیدار گفت که  «دولت رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست، به دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است و همانطور که قبلا گفته شده است، ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت.»

عبداللهیان همچنین گفت که ملاک ما عمل طرف‌های مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.

وزیر اموز خارجه دولت رئیسی با بیان اینکه «رفتار و سیاست‌های دولت جو بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است»، افزود که «جو بایدن با وجود آنکه به صورت زبانی از سیاست‌های دونالد ترامپ انتقاد کرده اما  در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می‌کند.»

امیرعبداللهیان از تلاش‌های جوزپ بورل برای پیگیری روند مذاکرات تقدیر کرد و گفت: «اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با اعمال فشار علیه ایران نتیجه می‌گیرند صد در صد اشتباه می‌کنند چون مردم ایران نشان داده‌اند به فشار و تهدید پاسخ سخت می‌دهند».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین گفت که سه کشور اروپایی به جای فشار به آمریکای برای بازگشت به تعهداتش، مدام خواستار تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند.

ساعتی پیش این دیدار نیز امیرعبداللهیان طی دیدار با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، گفت که «آمریکا باید بداند همه بده بستان‌ها یک‌بار در مذاکرات برجام انجام شد و مذاکرات وین نه برای توافقی جدید بلکه برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین شده آمریکا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.»

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وزیر خارجه آلمان بر «ضرورت نتیجه محور بودن مذاکرات وین» تاکید کرد و گفت: انتظار ما این است مزایای اقتصادی برجام که به دلیل بدعهدی طرف‌های مقابل تاکنون محقق نشده‌ است، این‌‌بار باید تضمین شود

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه دولت ایران وظیفه‌ قطعی دارد مصوبه مجلس[اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها] را بی‌کم و کاست اجرا کند، افزود که بهانه‌های مختلف اروپا برای عمل نکردن به تعهداتش غیر قابل قبول  است و طرف مقابل باید با انعطاف و درک شرایط ناشی از شروع کار دولت سیزدهم به وین بیاید.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین طی دیداری با همتای سوییسی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان  ملل، گفت: آمریکا در مذاکرات هسته‌ای صادقانه برخورد نکرده است و واشینگتن چاره‌ای ندارد مگر در رویکرد و رفتار خود کاملا تجدید‌نظر کند.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More