شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دور دوم مذاکرات صلح بین‌افغانی آغاز می‌شود

عبدالله عبدالله در چهارمین نشست کمیته رهبری شورای مصالحه افغانستان، که روز شنبه ۲۰ جدی/دی برگزار شد، گفت دور دوم مذاکرات صلح بین تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان امروز در قطر آغاز می‌شود.

رییس شورای عالی مصالحه افغانستان در این نشست بار دیگر ترکیب هیات مذاکره‌کننده افغانستان را جامع و فراگیر خواند و گفت هیات جمهوری اسلامی افغانستان از صلاحیت و اختیار کامل گفت‌وگو و بحث روی موضوع‌های مذاکرات برخوردار است.

بنا بر اطلاعیه شورای مصالحه، عبدالله عبدالله در ادامه افزود هیات مذاکره‌کننده کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی را در جریان مذاکرات قرار می‌دهد و همچنین در صورت نیاز به مشورت و تصمیم‌گیری درباره موارد ضروری، به کمیته رهبری شورا مراجعه خواهند کرد.

تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان روز چهارشنبه ۱۷ جدی/دی نشست مقدماتی دور دوم مذاکرات بين‌افغانی را برگزار کردند. دو طرف اعلام کردند که در این نشست تصمیم گرفته شد که تیم‌های مذاکره‌کننده بحث روی موضوع مذاکرات را روز شنبه ۲۰ جدی/دی آغاز کنند.

اعضای کمیته رهبری شورای مصالحه در این نشست راهنمای مذاکرات برای تیم مذاکره‌کننده دولت را تایید کردند و گفتند با پیشرفت مذاکرات، جلسات کمیته رهبری طبق لزوم و با فاصله کم برگزار خواهد شد.

هم‌زمان با شروع دور دوم مذاکرات صلح در قطر، وزارت امور خارجه افغانستان کارزار بین‌المللی برای موفقیت روند صلح در این کشور را آغاز کرد.

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد با شروع دور دوم مذاکرات صلح بین‌افغانی در قطر، محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه این کشور، کارزار دیپلماتیک با هدف جلب حمایت بین‌المللی برای موفقیت روند صلح افغانستان، تحقق خواسته‌های مردم و دولت برای کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس را آغاز کرده است.

گران هیواد، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان، روز شنبه ۲۰ جدی/دی، با بیان این موضوع، گفت محمد‌حنیف اتمر تماس با همتایانش و همچنین نمایندگان ویژه سازمان‌های بین‌المللی مانند دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان را آغاز کرده است.

رییس شورای عالی مصالحه در نشست کمیته رهبری ابراز امیدواری کرد که مذاکرات طبق زمان‌بندی پیش برود.

مذاکرات صلح بین‌افغانی در ۲۲ سنبله‌/شهریور سال جاری در قطر آغاز شد و دو طرف پس از سه ماه گفت‌وگو، روی دستورالعمل مذاکرات به توافق رسیدند و پس از آن، مذاکرات به‌‌طور موقت به‌مدت ۲۰ روز متوقف شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More