شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دولت افغانستان با آتش‌بس سه روزه موافقت کرد

در پی اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان به‌مناسبت عید فطر، رییس‌جمهوری افغانستان به نیروهای امنیتی این کشور دستور داده است که به احترام روزهای عید، آتش‌بس را رعایت کنند.

‏نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، روز دوشنبه ۲۰ ثور/اردیبهشت، با انتشار بیانیه‌ای گفت که براساس دستور رهبر طالبان، افراد این گروه در جریان سه روز عید فطر تمام «عملیات‌های تعرضی» خود علیه دولت را متوقف می‌کنند. سخنگوی طالبان هدف از برقراری آتش‌بس سه روزه را فراهم کردن فضای امن برای شهروندان به‌مناسبت عید فطر عنوان کرده است. او گفت در صورت حمله نیروهای دولتی، طالبان از خود و مناطق تحت کنترل خود دفاع خواهند کرد.

به‌رغم موافقت دولت افغانستان با آتش‌بس سه روزه، اشرف غنی تاکید کرده است که دولت و مردم افغانستان خواستار آتش‌بس واقعی و دائمی‌اند.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان آمده است اکنون که نیروهای بین‌المللی از افغانستان خارج می‌شوند و مراجع معتبر دینی و علمای جهان اسلام جنگ در افغانستان را خلاف رهنمودهای دینی می‌دانند، «طالبان هیچ دلیل شرعی برای ادامه کشتار مردم افغانستان ندارند».

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ افغانستان، نیز می‌گوید آتش‌بس موقت راه‌حل اساسی و دائمی برای حل مشکلات کشور نیست. عبدالله عبدالله تاکید کرده که راه‌حل بحران کنونی کشور «تسریع مذاکرات، اعلان آتش‌بس دائمی و قطع همیشگی جنگ» است.

دولت افغانستان خطاب به طالبان گفته است حملات این گروه به مردم و تاسیسات عامه در جریان ماه رمضان، به‌ویژه حملات اخیرشان در «ولایت‌های لوگر، هلمند، غزنی، هرات، بغلان، فاجعه دشت‌برچی کابل و حادثه المناک امروز در زابل نشان می‌دهد که اعمال خشونت و تلاش برای ایجاد فضای رعب و وحشت بر مردم افغانستان برای رسیدن به اهداف سیاسی و استخباراتی تنها باعث انزجار و تنفر بیشتر مردم افغانستان می‌شود».

براساس دستور رهبر طالبان، جنگجویان طالبان در جریان آتش‌بس اجازه رفتن به مناطق تحت کنترل دولت را ندارند.

عبدالله عبدالله با انتشار بیانیه‌ای، گفت که پیش از این نیز دولت افغانستان به مناسبت‌های ویژه آتش‌بس یک‌جانبه اعلام کرده بود که به باور او، «برقراری آتش‌بس موقت در این مناسبت‌ها فرصت کوتاه آرامش را برای مردم فراهم می‌‌کند اما راه‌حل اساسی و دائمی برای حل مشکل کشور نیست».

به عقیده رییس‌جمهوری و رییس شورای مصالحه افغانستان، بحران این کشور راه‌حل نظامی ندارد. آن‌ها از گروه طالبان خواسته‌اند که برای حل مسالمت‌آمیز مساله افغانستان، مذاکرات صلح را از سر بگیرند و با آتش‌بس دائمی در کشور موافقت کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More