شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دولت افغانستان: در دو هفته اخیر، ۸۹ غیرنظامی در حملات طالبان کشته و ۱۵۰ تن مجروح شده‌اند

 

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده است که افراد مسلح گروه طالبان در دو هفته گذشته، در ۲۹ ولایت، ۸۹ غیرنظامی را کشته و ۱۵۰ تن دیگر را مجروح کرده‌اند.

شورای امنیت ملی ۲۴ جوزا/خرداد، در بیانیه‌ای، اعلام کرد این افراد در «انفجار بمب‌های کنار‌جاده‌ای و حملات هدفمند طالبان» و بیشتر آن‌ها در ولایت‌های قندهار، کابل و سرپل کشته و مجروح شده‌اند.

 

 

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، ادعای دولت افغانستان را تکذیب کرده و گفته است: «مجاهدین در هیچ جایی مردم ملکی/غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهند و نه همچون چیز واقع شده است. البته هر روز در حملات دشمن به مردم ملکی زیان می‌رسد.»

دولت افغانستان در حالی از حملات گروه طالبان و کشته شدن غیرنظامیان خبر می‌دهد که میان دولت و طالبان آتش‌بس اعلام‌نشده برقرار است و مقام‌های آمریکا و دولت افغانستان از آغاز مذاکرات بین‌‌افغانی خبر می‌دهند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، پس از سفر به کابل، در رشته توییتی اعلام کرد بعد از امضای توافقنامه دوحه، دولت افغانستان بیش از ۳۰۰۰ زندانی و طالبان بیش از ۵۰۰ زندانی را آزاد کرده‌اند.

 

 

خلیل‌زاد افزوده است که باید «روند آزادی زندانیان ادامه یابد و مانع سر راه آزادی زندانیان بر‌طرف شود». خلیل‌زاد گفته است پس از آزادی زندانیان، «مذاکرات بین‌الافغانی، به‌مالکيت و رهبری افغان‌ها، میان تیم فراگیر جمهوری اسلامی و تیم مذاکره‌کننده طالبان باید فورا آغاز شود». خلیل‌زاد تاکید کرده است که «از ابتدا، رسیدن به مذاکرات بین‌الافغانی هدف کلیدی دیپلماسی ما بوده است».

او در توییت سوم، از شرکت طالبان در مذاکرات بین‌الافغانی خبر داده و گفته است: «به هدف مذاکرات بین‌الافغانی نزدیک‌تریم و همه طرف‌ها باید برای هر‌چه زودتر رفتن به ميز مذاکرات کار کنند و جلو خرابکاران در تضعیف پروسه و اغوای امیدها و آرمان‌های مردم افغان برای صلح را بگیرند.»

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان، در توییتی نوشت: «جریان رهایی زندانیان پیشرفت خوبی است، آن را قدم مثبت می‌پنداریم. ولی طبق توافقنامه دوحه، باید همه ۵۰۰۰ زندانی ما رها گردند تا زمینه برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی مساعد شود. به پروسه رهایی زندانیان متعهدیم.» شاهین در ادامه افزوده است: «وقتی پروسه رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان مطابق فهرست تکمیل گردید، امارت اسلامی [طالبان] در ظرف یک هفته برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آمادگی دارد.»

 

 

در همین حال، اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، در بخشی از صحبت‌هایش در گفت‌وگوی مجازی با شورای مطالعات آتلانتیک، تایید کرد که ۳۰۰۰ زندانی طالبان آزاد شده‌اند، ۲۰۰۰ نفر دیگر از آن‌ها به‌زودی رها می‌شوند و در هفته آینده، مکان و زمان مذاکرات بین‌‌افغانی مشخص خواهد شد.

اشرف غنی گفت: «با عبدالله عبدالله مشترک کار می‌کنیم. اکنون، حکومت دو‌سره‌ای وجود ندارد و هیات مذاکره‌کننده دولت از تمام مردم افغانستان نمایندگی می‌کند.»

رییس‌جمهوری افغانستان در پاسخ به سوالی در مورد فرجام مذاکرات بین‌‌افغانی و احتمال ایجاد دولت موقت و کناره‌گیری او از قدرت، گفت: «بزرگ‌ترین اشتباه دکتر نجیب‌الله، رییس‌جمهوری سابق، در جریان مذاکرات با مجاهدین این بود که اعلام کرد استعفا می‌کند. ما این فیلم را یک بار دیدیم، نمی‌خواهیم تکرار آن را ببینیم.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More