شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس ستاد ارتش افغانستان: پس از خروج آمریکا، نیروهای امنیتی توان دفاع از کشور را دارند

 

به دنبال نگرانی‌ مقام‌های ارشد نظامی آمریکا مبنی بر ناتوانی نیروهای امنیتی افغانستان پس از خروج نیروهای بین‌المللی‌، مسئولان نهادهای امنیتی افغانستان امروز شنبه ۴ ثور/اردیبهشت، در نشست مشترک خبری اطمینان دادند که نیروهای امنیتی این کشور توانایی دفاع از کشور را دارند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی گفت که دولت افغانستان ۱۶۳ نوع هواپیماهای مختلف جنگی دارد که برای رفع نیازهای کشور کفایت می‌کند. او گفت که نیروهای خارجی پیش از این در هیچ عملیات زمینی شرکت نداشتند و تنها در بخش قوای هوایی با نیروهای افغان همکاری می‌کردند. او افزود که  نیروی هوایی افغانستان در قسمت امکانات کمبود دارد که در صدد تکمیل آن قبل از خروج نیروهای بین‌المللی‌ است. او گفت دو سال قبل نیروهای امنیتی افغانستان توانایی انجام حملات هوایی شبانه را نداشتند و اکنون این نیروها قابلیت حملات مستقل را دارند. او در ادامه تصریح کرد که پس از خروج نیروهای بین‌المللی‌، کمک‌های مالی و فنی به نیروهای افغان ادامه می‌یابد.

یاسین ضیا، رییس ستاد ارتش گفت که نیروهای ناتو و آمریکایی‌ها تنها در سه پایگاه؛ پایگاه نظامی مزارشریف، پایگاه هوایی بگرام در پروان و در مقر فرماندهی خود در کابل حضور دارند و نیروهای امنیتی افغانستان تمامی پایگاه‌های دیگر را از آمریکایی‌ها تحویل گرفته است. 

مقام‌های امنیتی افغانستان ماه اسفند سال گذشته در گفت‌وگوی اختصاصی به ایران اینترنشنال گفتند که نیروهای آمریکایی در جریان سال ۲۰۲۰ و پس از امضای توافق‌نامه با گروه طالبان، از ۱۲ پایگاه نظامی در افغانستان خارج شده‌اند.

رییس ستاد ارتش افغانستان گفت در حال حاضر تنها تیم‌های کوچک نیروهای بین‌المللی‌ در دیگر پایگاه‌ها حضور دارند که در روزهای آینده آن‌ها نیز بقیه پایگاه‌ها را ترک می‌کنند. رییس ستاد ارتش گفت طالبان توان جنگ را ندارند و قادر به حمله به شهرها هم نیستند. او ابراز نگرانی در خصوص حمله طالبان پس از خروج نیروهای بین‌المللی‌ را تکذیب و آن‌را به رسانه‌های بین‌المللی در گذشته منسوب کرد و گفت طالبان تا آنجایی که توانستند حمله کرده‌اند. به گفته رییس ستاد ارتش، طالبان در جبهه جنگ شکست خورده و اکنون به بمب گذاری رو آورده است. یاسین ضیا تاکید کرد که «ارتش همت دفاع از کشور را دارد.» او در ادامه افزود که ده روز پیش، شش جت جنگی به افغانستان کمک شده‌ است.

او همچنین عملیات ارتش در ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار را «بی‌سابقه و تاریخی» عنوان کرد و گفت در این عملیات ۱۱۰۰ طالب کشته شدند.

احمد ضیاء سراج، رییس امنیت ملی افغانستان در این نشست خبری بدون تایید سفر رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به کابل، در خصوص انتقال مسئولیت واحدهای ضد تروریسم به افغانستان گفت که سازمان سیا در گذشته تنها در قسمت آموزش و تجهیز واحدهای ضد تروریسم نقش داشت. او گفت واحدهای ضد تروریسم به نام واحدهای صفر یک، صفر دو و صفر سه یک پروژه مشترک بود که مسئولیت این واحدها پیشتر به نیروهای امنیت ملی افغانستان واگذار شده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ویلیام برنز، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اواخر هفته گذشته بدون سر و صدا به کابل سفر کرده و با مقامات افغانستان در مورد واگذاری واحد‌های ضد تروریسم گفت‌وگو کرده است.

یاسین ضیا، رییس ستاد ارتش تاکید کرد که مسئولیت واحدهای صفر‌دار ضد تروریسم ده سال قبل به امنیت ملی افغانستان واگذار شده است. او دامن زدن به واحدهای ضد تروریسم را تبلیغات کشورهای منطقه از جمله تبلیغات آی‌اس‌آی پاکستان دانست. او گفت این واحدها تحت مدیریت امنیت ملی عمل می‌کنند. او گفت همین واحد‌های صفردار امنیت ملی، حملات ضد امنیت و هراس افکنی را خنثی و تروریست‌ها را بازداشت می‌کنند.

مقام‌های امنیتی افغانستان در حالی‌که از تامین امنیت پس از خروج نیروهای بین‌المللی‌ اطمینان می‌دهند، اخیرا ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی ایالات متحده آمریکا (سنتکام)، روز پنجشنبه هفته گذشته در کنگره آمریکا، نسبت به توانایی نیروهای افغان برای دفاع از کشور و تامین امنیت سفارت آمریکا در کابل، اظهار نگرانی کرد. او گفت ایالات متحده قصد دارد نفوذ نظامی و توانایی انجام حملات هوایی در افغانستان را پس از خروج نیروها از این کشور، حفظ کند. او تاکید کرده است که ارتش افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی همچنان به پشتیبانی نیاز دارد. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More