شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مشاور امنیت ملی افغانستان خواستار مشخص شدن موضوع نشست ترکیه شد

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، در نشستی خبری گفت قبل از نشست ترکیه درباره صلح افغانستان، باید موضوع این نشست و همچنین اعضای هیات طالبان در این نشست مشخص شود.

حمدالله محب روز شنبه ۷ حمل/فروردین در نشست هفتگی با خبرنگاران، اعلامیه نشست صلح مسکو برای افغانستان را فوق‌العاده توصیف کرد و گفت این نشست یک نکته مثبت داشت و آن این‌که همه با استقرار امارت طالبان مخالفت کردند و نکته منفی این بود که هیات طالبان روی جنگ تاکید کرد.

حمدالله محب تصریح کرد که دولت افغانستان دارد برای نشست ترکیه آمادگی می‌‌شود و قبل از نشست، ضمن مشخص شدن موضوع، باید نتیجه نشست نیز مشخص شود. او در ادامه افزود: «باید مشخص شود که ما در این نشست روی برقراری صلح توافق می‌کنیم یا خیر.» به گفته محب، برخی از اعضای هیات مذاکره‌کننده دولت که به کابل آمده بودند امروز شنبه، به دوحه رفتند و قرار است با طالبان گفت‌وگو کنند.

محب‌ تاکید کرد در صورتی‌که طالبان افراد با‌صلاحیت را به نشست ترکیه بفرستند، ممکن این نشست به نتیجه برسد.

نشست مسکو درباره صلح افغانستان هفته گذشته با حضور کشورهای عضو تروییکای توسعه‌یافته شامل آمریکا، روسیه، چین و پاکستان و همچنین نمایندگان دولت، طالبان و شماری از سیاستمداران افغانستان برگزار شد.

حمدالله محب گفت اعضای هیات قبلی طالبان در نشست صلح مسکو صلاحیت نداشتند و این تیم در نشست مسکو به‌جای تاکید بر برقراری صلح، روی جنگ اصرار داشتند. او در ادامه افزود هیات طالبان در نشست مسکو از مواضع قبلی خود در مورد صلح نیز عقب‌نشینی کردند.

به گفته محب، اعضای هیات طالبان در نشست مسکو همان اعضای تیم مذاکره‌کننده طالبان بودند که تاکنون به دلایل مختلف، در دوحه وارد بحث‌های جدی نمی‌شوند و صلاحیت تصمیم‌گیری هم ندارند.

عبدالله عبدالله در راس هیات دولت افغانستان و ملا برادر، معاون سیاسی طالبان، در راس هیات ده نفری این گروه در نشست مسکو شرکت کردند.

حمدالله محب‌ در مورد طرح حکومت افغانستان برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری گفت طرح حکومت صرفا برای داخل و متحدان افغانستان است و حکومت تاکنون طرحی مشخصی به طالبان ارائه نکرده است. به گفته محب، طرح برگزاری انتخابات زودهنگام به این دلیل مطرح شد که گویا رییس‌جمهوری مانع صلح است و اشرف غنی با طرح برگزاری انتخابات زودهنگام، این پیام را منتقل کرد که حاضر است در شش ماه آینده، برای تامین صلح قربانی بدهد و انتخابات را زودتر برگزار کند.

مشاور امنیت ملی با اشاره به هشدار آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به دولت جو بایدن مبنی بر خروج زودهنگام از افغانستان و احتمال سقوط مناطق بیشتر به دست طالبان و ظهور مجدد سازمان القاعده در این کشور، گفت «من چند ماه قبل نیز گفته بودم خروج نظامیان بین‌المللی‌ از افغانستان قبل از توافق صلح ممکن موجب تکرار حوادث گذشته در افغانستان شود». او در ادامه گفت نیروهای امنیتی افغانستان دارند آماده می‌شوند تا در صورت خروج نیروهای آمریکایی، افغانستان بار دیگر دچار درگیری‌های داخلی نشود. او تیم مذاکره‌کننده طالبان را فاقد صلاحیت تصمیم‌گیری خواند و افزود اعضای تیم مذاکره‌کننده طالبان وارد بحث‌های جدی نمی‌شوند و هر روز دنبال بهانه‌اند و از سوی دیگر، جنگجویان طالبان به جنگ ادامه می‌دهند و افغان‌ها را می‌کشند و تاسیسات عمومی را تخریب می‌کنند.

یاسین ضیا، رییس ستاد ارتش افغانستان، در این نشست خبری گفت هشدار نهادهای اطلاعاتی خارجی برای کشورهای خودشان است و با وجود حضور آن‌ها نیز طالبان به جنگ ادامه دادند. او تاکید کرد نیروهای امنیتی افغانستان باید آمادگی دفاع از کشور را داشته باشند.

محب‌ گفت اگر طالبان منتظر خروج نظامیان بین‌المللی‌‌اند تا به قدرت برسند، چنین نخواهد شد. او از طالبان خواست از فرصت موجود برای برقراری صلح استفاده کنند و وارد گفت‌وگوهای جدی و واقعی شوند.

قرار است نشست ترکیه با موضوع صلح افغانستان چند هفته دیگر برگزار شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More