شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شلیک ۱۰ موشک در کابل؛ معاون ریاست‌جمهوری «ناکامی» را پذیرفت

وزارت امور داخله/کشور افغانستان اعلام کرد در اثر شلیک و برخورد ۱۰ موشک به مناطق مختلف شهر کابل، یک تن جان باخت و دو تن دیگر زخمی شدند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، گفت صبح شنبه ۲۲ قوس/آذر، ۱۰ موشک از منطقه لب‌جر کابل از یک ماشین نوع «سراچه» شلیک شد که سه موشک در اطراف فرودگاه کابل، پنج موشک به مربوطات ناحیه نهم ساحه مسکونی هواشناسی، یک موشک به ساحه زن‌آباد ناحیه نهم و یک موشک به منطقه مسکونی خواجه رواش ناحیه پانزدهم برخورد کرده است. به گفته طارق آرین، یک تن در نتیجه حملات موشکی جان باخت و دو تن دیگر زخمی شدند. تاکنون، هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حملات موشکی را بر عهده نگرفته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در توییتی نوشت: «انتقال و پرتاب تعداد زیادی از راکت‌ها به شهر کابل از طرف داعشی‌های امرالله صالح آشکار می‌سازد که ارگان‌های امنیتی اداره کابل هنوز هم باقوت خود عقب پدیده داعش ایستاده‌اند و هر روز برنامه‌های جدیدی را بر آن‌ها تطبیق می‌کنند تا شهر کابل بیشتر زیر خطر معرفی شده و از محراق توجه جهانیان خارج نشود.»

این حمله هم‌زمان با نشست روزانه موسوم به «شش‌و‌نیم»، که امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری، برگزار می‌‌کند، صورت گرفت. امرالله صالح در یادداشتی نوشت که خبر حملات موشکی در جریان جلسه امروز به اطلاع او رسیده است.

معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان نوشت: «این لکه ناکامی در برابر تروریستان را از روی دولت پاک خواهیم کرد. با آن‌که این ناکامی را می‌پذیریم اما در عین‌حال از زحمت و فداکاری منسوبان سحرخیز نهادهای امنیتی که هر لحظه زندگی خود را به‌خاطر همه‌ ما در کف دارند غافل نیستیم و در کنارشان ایستاده‌ایم.»

حملات موشکی در کابل پروازها را به‌مدت دو ساعت متوقف کرد. قاسم وفایی‌زاده، رییس اداره هوانوردی افغانستان، گفت به‌دلیل حملات موشکی صبح روز شنبه، پروازها در فرودگاه کابل پس از دو ساعت وقفه از سر گرفته شد. به گفته او، ساعت ۶/۴۵ صبح امروز چند راکت به طرف فرودگاه کابل شلیک شد اما هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی در محدوده فرودگاه کابل در پی نداشته است.

در سه هفته اخیر، این دومین‌ بار است که کابل هدف حملات گسترده موشکی قرار می‌گیرد. در اول قوس/آذر نیز بخش‌هایی از کابل هدف شلیک ۲۳ موشک قرار گرفت که در نتیجه آن ۸ غیرنظامی جان باختند و بیش از ۳۰ تن مجروح شدند. آن زمان، گروه طالبان اعلام کرد حملات راکتی به کابل به این گروه ربطی ندارد. این در حالی است که چند ماه پیش، هم‌زمان با برگزاری جشن استقلال افغانستان، کابل هدف حملات موشکی پی‌در‌پی قرار گرفت و در نتیجه شلیک ۱۴ موشک به پنج منطقه کابل، ۱۰ نفر مجروح شدند.

با وجود این، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که «طالبان داعشی» در پیامی کتبی، به حکومت هشدار داده‌اند که اگر کسی از زندانیان طالبان اعدام شود، «کابل را به مسلخ شیعه تبدیل خواهند کرد» و «افراد اختطاف/ربوده‌شده را سر خواهند برید».

امرالله صالح در ادامه افزود که او به ریاست امنیت ملی/استخبارات کابل دستور داده است تمام افراد طالبان که در چنگ قانون‌اند به شبکه‌های خود پیام بدهند که دولت همه شجره‌ آن‌ها را می‌شناسد. امرالله صالح تصریح کرد: «این‌که تا اکنون (حملات) مهار نشده‌اند بحث علی‌حده است که رابطه مستقیم با قابلیت‌ها و توانایی ما دارد و طالبان داعشی بدانند که هیچ تهدیدی مانع این‌که ما چهره این آدم‌کشان را همه‌روزه به ملت خود معرفی کنیم نخواهد شد. هیچ تهدیدی».

معاون ریاست‌جمهوری بار دیگر از قوه قضاییه افغانستان خواست افراد بازداشتی، به تعبیر او «خونخوار‌ها»، را علنی محاکمه کنند و همچنین روند محاکمه افرادی را که قبلا بازداشت شده‌اند سرعت ببخشند. به گفته امرالله صالح، این مبارزه با پنهان‌کاری نتیجه مطلوب‌ نمی‌دهد.

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری افغانستان، و محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، به سخنان امرالله صالح مبنی بر هشدار طالبان واکنش نشان دادند. مرتضوی در توییتی نوشت: «شیعه‌هراسی ممنوع! داعش و طالبان دشمن بشریت و افغانستان‌اند. ما نباید در اطلاع‌رسانی به شیعه‌هراسی دامن بزنیم. نوع و شیوه اطلاع‌رسانی ما باید مسلکی شود و به جنگ روانی دشمن کمک نکند». محمد محقق نیز در صفحه فیسبوکش نوشت: «مسئولين بايد در تبليغاتشان مسئولانه عمل كنند، روايت شيعه‌كشى طالبان در كابل از زبان یک مسئول بلند‌پايه دولتی فضاى ناامنی روانی عليه جامعه شيعه‌ها تشديد می‌كند».

معاون اول ریاست‌جمهوری در پاسخ به انتقادها، در یادداشت دیگری نوشت: «ما هیچ مکلفیت قانونی، سیاسی و اجتماعی نداریم که برای فکر و عمل دشمن خویش قبا و لباسی از مصلحت و درست گفتن بدوزیم. دشمن آنچه هست باید به‌صورت بسیار عریان به مردم معرفی گردد. سال‌هاست مردم از دولت می‌خواهند که بی‌پرده صحبت کند. پرده برداشتن از روی دشمن شجاعت است نه بی‌پروایی».

در پی حمله مسلحانه به دانشگاه کابل، امرالله صالح خواهان محاکمه علنی «تروریست‌های دستگیر‌شده» شد. به‌دنبال این درخواست، اشرف غنی، رییس‌جمهوری، در نشست شورای عالی حاکمیت قانون، دستور داد «تروریست‌های دستگیر‌شده» علنی محاکمه شوند. بر اساس این دستور، برای دادستانی کل افغانستان ضرب‌الاجل تعیین شد که در یک بازه زمانی مشخص، پرونده افراد بازداشت‌شده را تکمیل کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More