شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شورای مصالحه افغانستان: دور دوم مذاکرات در زمان تعیین‌شده در قطر آغاز می‌شود

اعضای کمیته‌ رهبری شورای مصالحه افغانستان در دومین روز نشست تصمیم گرفتند دور دوم مذاکرات صلح در زمان تعیین‌شده‌ در قطر آغاز شود.

بنا بر اعلام شورای مصالحه افغانستان، روز یکشنبه ۷ جدی/دی در دومین روز نشست کمیته رهبری شورای مصالحه، تمام اعضا روی چگونگی شروع مذاکرات در زمان تعیین‌شده، اولویت‌بندی موضوع‌های مذاکرات، تقویت هیات مذاکره‌کننده، تقویت روحیه اتحاد و اجماع ملی، فراگیری روایت صلح، اهمیت و ضرورت فوری آتش‌بس، توقف خون‌ریزی و کشتار مردم بی‌گناه افغانستان، حقوق اساسی شهروندان و آزادی بیان بحث و تبادل نظر کردند.

اعضای کمیته رهبری شورا مصالحه به توافق رسیدند که یک کمیته‌ فنی ایجاد ‌شود تا قبل از شرکت هیات مذاکره‌کننده در دور دوم مذاکرات، اولویت‌های جمهوری اسلامی افغانستان را مرتب و تدوین کند و بعد از تایید کمیته‌ رهبری، به‌عنوان رهنمود حمایتی از آن استفاده شود.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی، در این نشست گفت دور بعدی مذاکرات صلح بار دیگر در قطر برگزار می‌شود. عبدالله عبدالله تاکید کرد کشورهای حمایت‌کننده و تسهیل‌کننده‌ صلح که برای میزبانی دور بعدی مذاکرات اعلام آمادگی کرده بودند به‌دلیل دشواری‌ها و محدودیت‌های ناشی از کووید‌ـ‌۱۹، از میزبانی قطر در این دور مذاکرات نیز حمایت کردند.

عبدالله عبدالله پس از نشست کمیته رهبری شورای مصالحه، با اشرف غنی، رییس‌جمهوری، دیدار و در مورد دومین نشست کمیته رهبری شورای مصالحه توضیح داد و دو طرف در مورد محل و زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات صلح بین‌افغانی گفت‌وگو کردند.

ارگ/ دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد اشرف غنی در این دیدار گفت دولت برای پیشبرد دور بعدی گفت‌وگوهای صلح، با گروه پشتیبانی روند صلح افغانستان همکاری خواهد کرد.

عبدالله عبدالله دیروز شنبه، در سخنانی در آغاز دومین نشست کمیته رهبری شورای مصالحه تاکید کرد که تصمیم‌گیری در مورد محل برگزاری دور دوم گفت‌وگوها نباید سبب تاخیر مذاکرات صلح شود و هیات دولت باید با‌اطمینان در دور دوم مذاکرات شرکت کند.

بنا بر توافق تیم‌های مذاکره‌کننده صلح بین‌افغانی، قرار است دور بعدی مذاکرات صلح در ۱۶ جدی/دی برگزار شود.

در هفته‌های اخیر، مقام‌های ارشد حکومت افغانستان، از جمله رییس‌جمهوری و مشاور امنیت ملی افغانستان، خواهان برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای صلح در داخل افغانستان شدند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More