شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لطیف پدرام، نامزد ریاست‌جمهوری افغانستان کارزار انتخاباتی‌اش را آغاز کرد

عبدالطیف پدرام، رهبر «حزب کنگره ملی» و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان کارزار انتخاباتی‌اش را به‌طور رسمی در یک گردهمایی در کابل آغاز کرد.

او در این گردهمایی که روز پنجشنبه ۲۴ مردادماه برگزار شد، گفت که در صورت پیروزی، نظام فدرالی را به جای نظام ریاستی در افغانستان پیاده خواهد کرد. 

آقای پدرام همچنین افزود که نظام مورد نظر او «فدرالیسم قومی نیست. حدود ۳۵ واحد خرد و کلان قومی وجود دارد. نمی‌شود برای هرکدام یک جمهوری فدرال ایجاد کرد. رویکرد ما برای ایجاد نظام فدرال اقتصادی، اجتماعی و نزدیکی محلات است.»

این نامزد ریاست‌جمهوری تصریح کرد که این نوع «فدرالیسم می‌خواهد هویت همه مردمان سرزمین‌مان را به‌طور منصفانه و عادلانه مطرح کند.» او گفت، بخش‌های فدرالی صلاحیت دارند مسائل اقتصادی، اجتماعی و نظامی‌شان را مدیریت کند.

آقای پدرام گفت با فدرالی کردن نظام، امنیت را نیز محلی خواهد کرد تا مردم «در ولایت‌های مختلف، بتوانند از محل‌های‌شان، به دلیل شناختی که از منطقه خود دارند، دفاع کنند.»

از میان ۱۷ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، او تنها کسی است که فدرالی کردن افغانستان را مطرح کرده است. آقای پدرام در سال ۱۳۸۳ در نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری نیز با همین طرح، نامزد بود. او عضو پیشین پارلمان افغانستان بود که در نتیجه انتخابات پارلمانی دور هفدهم به مجلس نمایندگان راه نیافت.

مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری افغانستان از ششم مرداد آغاز شده و برای دو ماه به طول می‌انجامد و قرار است در ششم مهر امسال انتخابات برگزار شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More