شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مجلس سنا: نیروهای آمریکایی قبل از ترک پایگاه‌ها، تاسیسات نظامی را تخریب می‌کنند

مجلس سنای افغانستان در نشست روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد به‌رغم امضای توافق‌نامه بین آمریکا و طالبان و آغاز گفت‌و‌گوهای بین‌افغانی، حملات گروه طالبان در سراسر کشور تشدید شده است.

مجلس سنای افغانستان از ایالات متحده آمريكا به‌عنوان متحد استراتژیک و هم‌پيمان نظامى افغانستان خواسته است مطابق پيمان استراتژیک و پيمان امنیتی كابل‌ـ‌واشینگتن برای استقرار صلح و ثبات دائمى، در كنار دولت و ملت افغانستان قرار بگیرد.

مجلس سنا در حالی از تشدید درگیری‌ها و حملات طالبان اظهار نگرانی می‌کند که وزارت دفاع افغانستان از کشته شدن ده‌ها تن از جنگجویان طالبان در شبانه‌روز گذشته در چند ولایت افغانستان خبر داده است.

وزارت دفاع افغانستان یکشنبه ۱۱ عقرب/آبان، در اطلاعیه‌های جداگانه اعلام کرد عبدالرحمن، فرمانده قطعه سرخ ۵۰ نفری طالبان، همراه با ۷ تن از افرادش در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند کشته شدند.

وزارت دفاع از کشته شدن ۱۱ تن از جنگجویان طالبان در حمله هوایی نیروهای امنیتی در ولایت بدخشان خبر داد و افزود در ادامه عملیات نیروهای امنیتی در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب، ۸ تن از افراد طالبان کشته و ۱۴ تن زخمی شدند. بنا بر اعلام وزارت دفاع، ۱۲ نفر از نیروهای طالبان نیز در ولایت ارزگان کشته شدند.

از سوی دیگر، امروز یکشنبه، در انفجارهای جداگانه در ولایت‌های هرات، بلخ و کابل، شماری کشته و زخمی شدند. بنا بر اعلام مقام‌های محلی هرات، ۳ نیروی امنیتی در انفجاری در ناحیه دهم این شهر کشته و ۲ تن دیگر زخمی شدند. همچنین در نتیجه انفجار بمب مغناطیسی در کابل، یک تن از کارکنان وزارت مخابرات افغانستان کشته شده است. پلیس ولایت بلخ نیز از انفجار در شهر مزار شریف خبر داده است. این انفجار تلفاتی در پی نداشته است.

مجلس سنا از دولت افغانستان خواسته است با توجه به امضای پیمان استراتژیک و پیمان امنیتی میان افغانستان‌ و آمریکا، دولت با استفاده از دیپلماسی فعال، در راستای ترغیب آمریکا به حمایت پایدار از دولت و نیروهای امنیتی افغانستان اقدام کند.

در بیانیه مجلس سنا به حکومت پيشنهاد شده است براى موفقیت روند صلح، از سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی، سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل متحد بخواهد در این روند پادرمیانی کنند.

مجلس سنا همچنین تصریح کرده است: «قرار اطلاعات به‌دست‌آمده، نیروهای آمریکایی قبل از ترک پايگاه‌هایشان، دست به تخريب تاسيسات خويش می‌زنند و همچنین وسايط نظامى و تسليحات خويش را نابود يا به پاكستان منتقل می‌کنند.» مجلس سنا از تخریب تاسیسات و وسایل نظامی آمریکا اظهار نگرانی کرده و از حکومت خواسته است در این مورد با مقام‌های آمریکایی صحبت کنند و رضایت آن‌ها را جلب کنند که تاسيسات و تسليحات نظامى را به نيروهاى امنيتى افغانستان بسپرند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More