شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مذاکرات صلح بین‌افغانی به‌طور موقت متوقف شد

تیم‌های مذاکره‌کننده صلح بین‌افغانی اعلام کردند که دو طرف توافق کرده‌اند که برای مشورت‌های بیشتر در مورد موضوع‌های مذاکرات صلح، گفت‌وگوها به‌مدت ۲۰ روز متوقف شود.

بنا بر اعلام تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان، دو طرف فهرست ابتدایی موضوع‌های مذاکرات را مبادله کرده‌اند و بحث‌های توضیحی نخستین نیز درباره این موضوع‌ها صورت گرفته است.

در بیانیه‌‌هایی که دو طرف در شامگاه شنبه ۲۲ قوس/آذر منتشر کردند آمده است «از آن‌جایی که موضوعات مذاکرات ضرورت به مشورت بیشتر دارد، دو طرف توافق کردند که دور دوم مذاکرات از ۱۶ جدی/دی سال روان/جاری ۱۳۹۹ برابر با ۵ جنوری/ژانویه ۲۰۲۱ آغاز گردد.»

تیم‌های مذاکره‌کننده همچنین از دولت و مردم قطر به‌خاطر میزبانی و فراهم کردن تسهیلات سپاس‌گزاری کردند.

مذاکرات صلح در حالی به‌طور موقت متوقف می‌شود که هفته گذشته، عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه افغانستان، از شروع بحث‌های جدی در مذاکرات صلح خبر داد.

به‌رغم تبادل موضوع‌های مذاکرات صلح، دو طرف در مورد موضوع‌های مطرح‌شده جزئیاتی منتشر نکرده‌اند. اما مقام‌های دولت افغانستان بارها گفته‌اند که آتش‌بس یا کاهش خشونت‌ها مهم‌ترین مساله کشور است و باید در دستور کار مذاکرات قرار گیرد. گروه طالبان نیز همواره روی آزادی زندانیان، خروج اسامی رهبران این گروه از فهرست سیاه و ایجاد حکومت اسلامی تاکید کرده‌اند. 

دو طرف در نزدیک به سه ماه گذشته در مورد دستورالعمل مذاکرات صلح بحث و روی ۲۱ ماده دستورالعمل توافق کردند. این دوره توام با بن‌بست‌های متعدد سپری شد.

در کابل، مشاور امنیت ملی افغانستان خواهان برگزاری مراحل بعدی گفت‌وگوهای صلح در داخل کشور شد.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، شنبه ۲۲ قوس/آذر در رشته توییتی نوشت در روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان ضروری است که گام‌های بعدی در افغانستان برداشته شود تا صلح تحت تاثیر واقعیت‌های جامعه

افغانستان باشد و از سوی دیگر، در کنار کاهش هزینه‌های اضافی، مردم قادر خواهند بود تا بر روند صلح و مذاکرات نظارت کنند.

حمدالله محب در ادامه افزوده است دولت افغانستان مکان مشخصی را در نظر ندارد و آماده ‌است هر مکانی را که طالبان در داخل کشور پیشنهاد کنند بپذیرد.

در ماه‌های گذشته، شمار زیادی از کشورها برای میزبانی گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی اعلام آمادگی کردند. اندونزی، ازبکستان، آلمان، نروژ، ایران، روسیه و چین از جمله کشورهایی‌اند که برای میزبانی مذاکرات صلح افغانستان اعلام آمادگی کردند.

مقام‌های دولت افغانستان پیش‌تر گفته بودند مذاکرات صلح در کشورهای مختلف برگزار خواهد شد.

در حال حاضر، مهم‌ترین اتفاق مذاکرات صلح گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت و طالبان است و تاکنون، این روند تاثیری بر جنگ و خشونت‌ها نگذاشته است و چه بسا در جریان این چند ماه گفت‌وگو، خشونت‌ها افزایش یافت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More