شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام‌های افغانستان: رسانه‌های جمهوری اسلامی از طالبان «قباحت‌زدایی» می‌کنند

ابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان، در دیدار با حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان، طرحی برای نشست سه‌جانبه میان وزرای امور خارجه افغانستان، ایران و پاکستان پیشنهاد کرد. 

بنا بر اعلام وزارت خارجه افغانستان، ابراهیم طاهریان برگزاری نشست سه‌جانبه را به‌دلیل اهمیت اجماع منطقه‌ای و تقویت روابط میان سه کشور مطرح کرده است.  

حنیف اتمر در دیدار با نماینده ویژه ایران، تقویت روابط دوستانه میان افغانستان و ایران را با‌اهمیت خواند و با استقبال از طرح برگزاری نشست سه‌جانبه میان وزرای خارجه افغانستان، پاکستان و ایران، گفت این نشست برای تقویت اجماع منطقه‌ای در مورد موفقیت روند صلح مفید است. 

وزیر امور خارجه افغانستان در این دیدار همچنین روی برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی میان افغانستان و ایران تاکید کرد. 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد ابراهیم طاهریان چهارشنبه هفته گذشته در راس هیاتی وارد کابل شد و روز بعد، پنجشنبه، از کابل به اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، رفت. بر اساس بیانیه وزارت خارجه ایران، ابراهیم طاهریان پس از دیدار با مقام‌های پاکستان و گفت‌وگو در مورد آخرین تحولات امنیتی افغانستان، به کابل بازگشت و دیدارها با مقام‌های سیاسی و دفاعی افغانستان از سر گرفت. 

بنا بر اعلام وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، ابراهیم طاهریان در دیدار با مقام‌های افغانستان، ضمن ارائه گزارشی از گفت‌وگوهایش با مقام‌های پاکستانی، با مسئولان‌ و شخصیت‌های افغانستان در مورد دستیابی به راه‌های مسالمت‌آمیز بحران جاری و جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در این کشور صحبت کرد. 

ایران پیشنهاد نشست سه‌جانبه بین وزرای خارجه این سه کشور را در حالی مطرح کرده که روابط میان کابل و اسلام‌آباد اخیرا به سردی گراییده است و مقام‌های افغانستان و پاکستان به‌صورت رسمی علیه همدیگر موضع گرفتند.

از سوی دیگر، طرح نشست سه‌جانبه میان وزرای خارجه سه کشور هنگامی مطرح می‌شود که شماری از رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران مطالبی در مورد گروه طالبان منتشر کرده‌اند و که از نظر مقام‌های دولت افغانستان، «قباحت‌زدایی» از طالبان است. 

به‌تازگی، حسام رضوی، مدیرکل دفتر خارجی خبرگزاری تسنیم، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در صدا‌و‌سیمای ایران گفت در جنگ‌های اخیر افغانستان، «چیزی به نام شیعه‌کشی یا نسل‌کشی حتما اتفاق نیفتاده و نمی‌افتد. اصلا طالبان بنای آن را ندارد».  

در ماه‌های اخیر، جنگ میان نظامیان دولت و جنگجویان طالبان در شماری از ولایت‌های افغانستان شدت گرفته است که در پی این درگیری‌ها، شماری از ولسوالی‌ها/شهرستان‌ها به‌دست طالبان افتاد. 

چند روز پیش، روزنامه کیهان، رسانه نزدیک به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سرمقاله‌ای به این درگیری‌ها پرداخت و نوشت: «در این پیشروی‌ها خبری از جنایت‌های هولناک، شبیه جنایات داعش در عراق نیست. طالبان حتی اعلام کرده کاری با شیعیان این کشور هم ندارد و تا لحظه تنظیم این گزارش نیز خبری درباره جنایت این گروه علیه شیعیان افغان لااقل مخابره نشده است. طبق این گزارش‌ها، خبری از قتل‌عام غیرنظامیان بی‌گناه و تخریب خانه‌ها هم نیست و آنچه هست صرفا درگیری با نیروهای مسلح دولتی است.» 

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد رییس‌جمهوری افغانستان، در واکنش به سرمقاله روزنامه کیهان گفت این روزنامه وابسته به دولت ایران از طالبان «قباحت‌زدایی» می‌کند. مرتضوی در رشته‌توییتی نوشت: «امیدوارم موقف/موضع روزنامه کیهان ایران در ستایش از جنایت طالبان موقف/موضع رسمی حکومت ایران نباشد. شاید مسئول این روزنامه خیال می‌کند که طالبان در برابر داعش جنگ خواهند کرد و یا این‌که بعد از پیروزی، آب بیشتر به ایران هدیه خواهند داد. این تصور مطلق غلط است. طالبان مادر تروریسم‌اند و امید است ایران خاطره‌ای کشتار دیپلمات‌های خود را در شهر مزار شریف از یاد نبرده باشد.» 

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران در حالی هرگونه ادعا در مورد نسل‌کشی و کشتار شیعیان را در افغانستان انکار می‌کنند که در هفته‌های اخیر و به‌دنبال حملات هدفمند علیه هزاره‌ها، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که هزاره‌ها در معرض نسل‌کشی قرار دارند. هم‌زمان، صدها هزار تن از شهروندان و کاربران رسانه‌های اجتماعی در یک کارزار اینترنتی با هشتگ «کشتار هزاره‌ها متوقف کنید»، خواستار پایان کشتار هزاره‌ها و شیعیان افغانستان شدند. علاوه بر مردم هزاره، مقام‌های دولت افغانستان و همچنین شماری از سازمان‌های بین‌المللی کشتار و هدف قرار دادن هزاره‌ها را محکوم کردند. دولت افغانستان بارها اعلام کرده است که پشت حمله به هزاره‌ها گروه طالبان قرار دارد. با وجود این، طالبان همواره هرگونه دخالت در کشتار هزاره‌ها را تکذیب کرده‌ است. 

فردوس فرامرز، سخنگوی فرماندهی پلیس کابل، نیز در واکنش به مطلب روزنامه کیهان در مورد طالبان، در یادداشتی در صفحه فیسبوکش نوشت: «روزنامه کیهان چند روز قبل مقاله‌ای را در جهت قباحت‌زدایی از طالبان منتشر کرد و برای منافقین دیگر نيز منبع شد تا برای فرشته و ملائک بودن طالبان جیغ بکشند. رسانه‌هایی چون تسنیم و منوتو به خبر و خبرنگاری گند زدند و از جمله از رسانه‌هایی هستند که برای طالب کف می‌زنند. واقعیت این است که جهالت، وحشی بودن، و حماقت طالب با این گند‌کاری‌ها تغییر نمی‌کند. همه می‌دانند سیاه چه رنگ است.»

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More