شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ملکیت و حساب بانکی رهبر پیشین طالبان در پاکستان مسدود شد

واحد تحقیقات فدرال پاکستان ملکیت و حساب بانکی مربوط به ملا اختر محمدمنصور، رهبر پیشین طالبان را در کراچی پاکستان ضبط و مسدود کرده است. رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که واحد تحقیقات فدرال پاکستان شش ملکیت و دو حساب بانکی اختر منصور را ضبط کرده است. بر اساس این گزارش‌ها، املاک اختر منصور در خیابان گلشن مایار و خیابان میلاد شهید در شهر کراچی پاکستان موقعیت دارد. جزئیات بیشتر در مورد دو حساب بانکی و مبلغ ملکیت رهبر سابق طالبان منتشر نشده است.

اما سخنگوی طالبان با نشر اعلامیه، فعالیت تجاری و املاک رهبر پیشین طالبان در پاکستان را رد کرده است. ذبیح‌الله مجاهد گفته است اختر منصور هیچگاه فعالیت تجاری نداشته است.

اختر منصور جانشین ملا عمر و دومین رهبر گروه طالبان بود که در جریان بازگشت از یک سفر مخفیانه از ایران به پاکستان در اوایل جوزا/خرداد ماه ۱۳۹۵ در ایالت بلوچستان در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا کشته شد.

با اعلام رسمی مرگ ملا عمر، طالبان دچار بحران رهبری شد و به دو شاخه انشعاب کرد. اختر منصور در پاکستان از سوی طالبان به عنوان «امیرالمومنین» و جانشین ملا عمر اعلام شد. ملا رسول یکی از اعضای طالبان در افغانستان اعلام رهبری کرد. گروه‌های انشعابی طالبان درگیری‌های خونین میان گروهی داشتند.

اختر منصور وزیر هوانوردی امارت اسلامی طالبان بود. پس از سرنگونی طالبان، آقای منصور تبدیل به یکی از فرماندهان برجسته نظامی این گروه شد. با مرگ ملا عمر و انشعاب گروه طالبان، اختر منصور جنگ را شدت بخشید و جنگ‌جویان طالبان در دوره رهبری او دوبار استان قندوز در شمال افغانستان را، به مدت کوتاهی سقوط دادند.

اختر منصور متهم به دست داشتن در قاچاق مواد مخدر  است و گفته می‌شود او در کشورهای عربی سرمایه‌گذاری کرده و مصروف کارهای تجارتی نیز بوده است.

از سوی دیگر عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در سفری به واشنگتن گفته بود که با طالبان دیدار و آن‌ها را تشویق به گفت‌وگو با دولت افغانستان خواهد کرد. 

گروه طالبان به صورت رسمی تا اکنون حاضر به گفت‌وگوی مستقیم با دولت افغانستان نشده است. آمریکا تلاش می‌کند دولت افغانستان هیأت مذاکره کننده تشکیل بدهد و از سوی دیگر آمریکا توسط پاکستان سعی می‌کند طالبان را وادار به گفت‌وگوی مستقیم با دولت افغانستان بکند. از این جهت این احتمال نیز مطرح شده که ضبط دارایی‌ها و مسدود کردن حساب‌های بانکی رهبر سابق طالبان در پاکستان می‌تواند نتیجه فوری توافق پاکستان و آمریکا برای ختم جنگ افغانستان باشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More