شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشست صلح استانبول بار دیگر به تعویق افتاد

 

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، می‌گوید پس از مشورت با قطر، ایالات متحده و سازمان ملل متحد، قرار است کنفرانس استانبول در مورد صلح افغانستان پس از ماه رمضان و عید فطر برگزار شود.

 

این دومین بار است که نشست صلح استانبول به دلیل عدم شرکت نمایندگان طالبان به تاخیر می‌افتد. 

وزیر خارجه‌ ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه‌ تلویزیونی این کشور گفته است که تصمیم برای تعویق برگزاری این نشست، به‌دلیل اعلام رسمی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، مولود چاووش اوغلو در این مصاحبه گفته است: «پس از تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان لازم نیست، عجله کنیم. تعویق در برگزاری کنفرانس از نظر تشکیل هیات‌ها و مراحل آماده‌سازی مفید خواهد بود.»

قرار بود این کنفرانس در ۲۴ آوریل با حضور نمایندگان دولت افغانستان و طالبان برگزار شود. این نشست اما به دلیل عدم حضور نمایندگان طالبان به تاخیر افتاد.

پس از اعلام زمان خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف از افغانستان، طالبان گفتند این گروه قبل از خروج نیروهای بین‌المللی‌ در هیچ کنفرانسی که در مورد افغانستان تصمیم بگیرد، شرکت نخواهند کرد.

همزمان با اعلام تعویق نشست صلح استانبول، کابل پایتخت افغانستان، شاهد وقوع یک انفجار نسبتا بزرگ بود.

‏طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان در مورد این حادثه گفت که انفجار حوالی ساعت ۹:۵۰ دقیقه دیشب ۳۱ حمل/فروردین، در مربوطات ناحیه پانزدهم، رخ داده است. مقام‌های امنیتی گفته‌اند در نتیجه این انفجار دست‌کم پنج نظامی و غیرنظامی زخمی شده‌اند. رسانه‌ها به نقل مقام‌های امنیتی گزارش دادند که نیروهای امنیت ملی/استخبارات هدف انفجار قرار گرفته است. با آنکه مسئولان امنیتی در مورد نوع انفجار جزئیاتی ارائه نکردند اما صدای ناشی از انفجار در بخش‌هایی از شهر کابل شنیده شد. تاکنون گروه یا افرادی مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته است.

درحالی‌که روند صلح افغانستان علی‌رغم تلاش‌های بین‌المللی‌ به کندی جریان دارد اما نبرد بین نیروهای دولت و طالبان با هر روز بیشتر شدت می‌گیرد. 

طالبان همواره تاکید کرده‌اند که همه نیروهای بین‌المللی‌ باید طبق زمان تعیین شده در توافق‌نامه بین آمریکا و طالبان در اول ماه می ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شوند. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More