شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هجوم هزاران نفر به فرودگاه کابل برای خروج از افغانستان: آمریکا کنترل ترافیک هوایی را در دست گرفت

هزاران شهروند افغان درپی ورود طالبان طی روز و شب یک‌شنبه برای خارج از افغانستان به فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای کابل هجوم آورده‌اند و همزمان آمریکا اعلام کرد که با اعزام ۶ هزار نیروی نظامی طی چهل و هشت ساعت آینده در کابل، کنترل ترافیک هوایی این شهر را در دست خواهد داشت.

وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که حدود ۶ هزار سرباز طی ۴۸ ساعت آینده در کابل حضور خواهند داشت و کنترل ترافیک هوایی را بر عهده خواهند گرفت. در این بیانیه همچنین آمده است که آمریکا روند اخذ ویزا برای هزاران افغان واجد شرایط را تسریع می‌کند.

از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تایید کرد که تخلیه تمام کارکنان سفارت ایالات متحده در افغانستان به پایان رسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت همه آنها در محل فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی در کابل که محیط آن توسط ارتش آمریکا محافظت می‌شود، مستقرند.

این درحالی است که ویدیوهای رسیده از کابل حاکی از آن است که وضعیت در فرودگاه بین‌المللی این شهر همچنان بحرانی‌ است و شهروندان افغان برای خروج از کشور تلاش می‌کنند.

همچنین ویدیویی از فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد بامداد دوشنبه، گروهی از مردم در حالی که صدای تیراندازی شنیده می‌شود به سمت باند فرودگاه هجوم می‌آورند.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت که نیروهای آمریکایی برای متفرق کردن غیرنظامیان افغان در فرودگاه کابل و جلوگیری از ورود آنها به باند فرودگاه اقدام به شلیک تیر هوایی کردند.

این مقام آمریکایی تاکید کرد که «جمعیت از کنترل خارج شده بود و این اقدام فقط برای جلوگیری از هرج و مرج بود.»

همزمان شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد دولت جو بایدن تعداد پروازها به آمریکا برای افغان‌هایی که برای ایالات متحده کار می‌کردند را محدود کرده است تا تخلیه کارکنان آمریکایی از افغانستان در اولویت قرار بگیرد.

از سوی دیگر، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان شامگاه یک‌شنبه به شبکه الجزیره، گفت که جنگ در افغانستان تمام شده است و نوع رژیم در افغانستان به‌زودی مشخص می‌شود. او افزود: «اطمینان می‌دهیم امنیت را برای شهروندان و هیات‌های دیپلماتیک فراهم کنیم.»

این سخنگو ادامه داد که فرار اشرف غنی در نظر گرفته نشده بود و حتی کسانی که به او نزدیک بودند انتظارش را نداشتند و ما آماده گفت‌وگو با همه شخصیت‌های افغان هستیم

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان همچنین تاکید کرد: «به کسی اجازه نمی‌دهیم از سرزمین ما برای هدف قرار دادن کسی استفاده کند و نمی‌خواهیم به کسی آسیب بزنیم. در امور کسی دخالت نمی‌کنیم و نمی‌گذاریم در امورمان دخالت کنند.»

همزمان اما لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، گفت که مطمئنا در آینده القاعده در افغانستان دوباره ظهور می‌کند و تهدیدی برای آمریکا و غرب می‌شود. او تاکید کرد که به‌نظر می‌رسد جو بایدن از تهدیدهای تروریستی برآمده از یک افغانستان تحت حکومت طالبان، غافل است.

دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، از طالبان و همه گروه‌های دیگر خواست بیشترین سطح از خویشتن‌داری را برای حفظ جان مردم افغانستان از خود نشان دهند.

گوترش اعلام کرد به طور خاص درباره آینده زنان و دختران در افغانستان نگران است و خواستار توقف بدرفتاری با آنها شد.

دبیرکل سازمان ملل ااز طالبان و سایر گروه‌ها خواست اطمینان حاصل کنند قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی، حقوق و آزادی تمام افراد حفاظت شده و مورد احترام واقع شود.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More