شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار طالبان به آمریکا: در صورت نقض توافق‌نامه دوحه، «جنگ بزرگی» آغاز خواهد شد

گروه طالبان در واکنش به احتمال تاخیر خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان هشدار داد در صورت از بین رفتن توافق‌نامه دوحه بین طالبان و آمریکا، «جنگ بزرگی» آغاز خواهد شد.

طالبان روز شنبه ۱۸ دلو/بهمن، به گزارش تازه کنگره آمریکا واکنش نشان داد و گفت این گزارش وضعیت را به‌خوبی بررسی نکرده است.

اخیرا گروهی متشکل از افراد فراجناحی به توصیه کنگره آمریکا گزارشی در مورد افغانستان منتشر و به دولت جو بایدن پیشنهاد کردند روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را به تعویق بیندازد.

ریاست «گروه مطالعه افغانستان» را جوزف دانفورد، ژنرال بازنشسته و فرمانده پیشین آمریکا و ناتو در افغانستان، بر عهده داشت. اما طالبان می‌گوید دانفورد چون در دوره ماموریتش در افغانستان شکست خورده، بنابراین برخوردش با مساله افغانستان احساساتی است.

بر اساس این گزارش، خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان به بی‌ثباتی، رشد سازمان القاعده و جنگ داخلی در افغانستان منجر خواهد شد. گروه مطالعه افغانستان به دولت جدید آمریکا پیشنهاد کرده است خروج نظامیان آمریکایی بر مبنای کاهش خشونت‌های طالبان و پیشرفت گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی صورت گیرد.

طالبان روز شنبه در مطلبی در وب‌سایت الاماره اعلام کرد اگر پیمان دوحه بین آمریکا و طالبان نقض شود، نتایج «خطرناکی» در پی خواهد داشت و مسئول آن هم «طرف مقابل» خواهد بود.

طالبان این توافق‌نامه را «یگانه راه معقول و پایدار برای حل مشکل» خواندند و هشدار دادند «اگر پیمان دوحه از بین برود، این سبب جنگ بزرگی می‌شود که مسئولیت آن به دوش آمریکا» است. 

طبق توافق‌نامه دوحه، خشونت‌ها در افغانستان باید کاهش یابد، طالبان با القاعده قطع رابطه کند و با دولت افغانستان وارد مذاکرات صلح شود. در مقابل،  نظامیان آمریکایی نیز تا ماه مه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می‌شوند.

از سوی دیگر، هیاتی از طالبان به ریاست ملا برادر، معاون و رییس دفتر سیاسی این گروه، به دعوت ترکمنستان به این کشور رفت. نعیم وردک، سخنگوی طالبان، گفت این هیات روز جمعه ۱۷ دلو/بهمن، وارد ترکمنستان شد و قرار است در این سفر روی مسائل بین افغانستان و ترکمنستان، روابط تجاری و تحولات سیاسی بحث و گفت‌وگو کنند.

در دو هفته گذشته، هیات‌های طالبان به روسیه و ایران نیز سفر کردند و ترکمنستان سومین مقصد سفرهای منطقه‌ای هیات گروه طالبان بوده است.

هم‌زمان با سفر هیات طالبان به ترکمنستان، شورای مصالحه افغانستان با ابراز تاسف، اعلام کرد به‌رغم حضور تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان در دوحه، هیات طالبان با بهانه‌تراشی‌های ناموجه، موجب تاخیر در مذاکرات صلح شده‌اند و به سفرها و بحث‌های حاشیه‌ای پرداخته‌اند.

در بیانیه شورای عالی مصالحه‌ افغانستان آمده است: «با تاسف، هیات تحریک طالبان با بهانه‌تراشی‌های ناموجه و دلایل و انگیزه‌های نامعقول، باعث تاخیر در آغاز مذاکرات گردیده و به‌جای بحث و مذاکره روی قضایای اصلی، پایان جنگ و خشونت، مسلمان‌‌کشی و افزودن به درد و آلام مردم افغانستان، مصروف سفرها و بحث‌های حاشیه‌‌ای است و نیروهای این گروه همچنان به جنگ و خشونت علیه مردم افغانستان ادامه می‌دهد.»

تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان هفته گذشته اعلام کرد دور دوم مذاکرات صلح بین‌افغانی به‌دلیل عدم حضور تیم مذاکره‌کننده طالبان، دچار وقفه شده است.

با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن و هم‌زمان با اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر بازنگری توافق‌نامه این کشور با طالبان، دور دوم مذاکرات صلح بین‌افغانی عملا متوقف شده است. 

در پایان هفته گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، دیدار کرد و توماس ویست، رییس پیشین بخش افغانستان و پاکستان شورای امنیت ملی آمریکا، را به‌عنوان معاون او معرفی کرد.

در جریان وقفه مذاکرات صلح بین‌افغانی، مشاور امنیت ملی، وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا با مقام‌های دولت افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

روز جمعه ۱۷ دلو/بهمن، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در تماس تلفنی با رییس‌جمهوری افغانستان گفت دولت جدید آمریکا از صلح پایدار و آتش‌بس دائمی در افغانستان حمایت می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More