شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

والی بامیان برای میزبانی مذاکرات صلح بین‌افغانی اعلام آمادگی کرد

در پی درخواست رییس‌جمهوری و مشاور امنیت ملی افغانستان برای برگزاری دور بعدی مذاکرات صلح در داخل کشور، والی بامیان برای میزبانی گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی اعلام آمادگی کرد.

سید انور رحمتی، والی بامیان، چهارشنبه ۲۶ قوس/آذر گفت ولایت بامیان «مهد مدنیت، فرهنگ و مسیر راه ابریشم افتخار دارد که در راستای پیشنهاد حکومت افغانستان و صحبت‌های رییس‌جمهوری و مشاور شورای امنیت ملی، میزبان گفت‌وگوهای صلح باشد».

بامیان، در مرکز افغانستان، یکی از امن‌ترین ولایت‌های افغانستان است؛ هرچند در اوایل ماه جاری دو انفجار در شهر بامیان رخ داد که ۱۸ کشته و نزدیک به ۶۰ زخمی بر جا گذاشت.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، روز دوشنبه در نشست کابینه دولت، از طرح پیشنهادی مشاور امنیت ملی برای برگزاری دور دوم مذاکرات صلح بین‌افغانی در داخل کشور حمایت کرد.

رییس‌جمهوری افغانستان ضمن تایید این طرح، گفت: «طالبان ادعا دارند که در سرزمین افغانستان‌اند، پس چرا در خاک افغانستان مذاکره نمی‌کنند؟ هر جایی از افغانستان که آن‌ها بخواهند، دولت افغانستان آماده است تا با آن‌ها مذاکره کند.» روز یکشنبه ۲۳ قوس/آذر، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، خواهان برگزاری مراحل بعدی گفت‌وگوهای صلح در داخل کشور شد.

اما سخنگوی گروه طالبان در صحبت با رسانه‌ها، با این درخواست مقام‌های دولت مخالفت کرد و گفت تیم‌های مذاکره‌کننده توافق کرده‌اند دور بعدی مذاکرات صلح بین‌افغانی در تاریخ ۱۶ جدی/دی در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شود.

نعیم وردک، سخنگوی طالبان، برگزاری دور بعدی مذاکرات در داخل کشور را «تخریب روند مذاکرات صلح» قلمداد کرد و افزود این درخواست مقام‌های حکومت نشان می‌دهد قدرت و منافع فردی‌شان را در معرض خطر می‌بینند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی، روز چهارشنبه ۲۶ قوس/آذر گفت ترجیح دولت افغانستان این است که دور بعدی مذاکرات در داخل کشور برگزار شود، اما تصمیم نهایی به توافق دو طرف بر‌می‌گردد و محل برگزاری مذاکرات نباید مانع گفت‌وگوهای صلح شود.

رییس شورای مصالحه افغانستان در ادامه افزود وقفه در مذاکرات صلح با توافق دو طرف صورت گرفته است و انتظار می‌رود مذاکرات در تاریخ تعیین‌شده از سر گرفته شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More