شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا:

افت یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران؛ تمدید معافیت‌ها بعید است

اداره اطلاعات انرژی آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرده صادرات روزانه نفت ایران بیش از یک میلیون بشکه کاهش یافته و به احتمال زیاد، معافیت خرید نفت برای مشتریان جمهوری اسلامی از اردیبهشت ماه تمدید نخواهد شد.

آمریکا آبان ماه سال جاری به هشت مشتری ایران شامل چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، یونان و ایتالیا به مدت شش ماه معافیت از تحریم‌های خرید نفت ایران را صادر کرد.

آمارهای اداره اطلاعات آمریکا حاکی است که تولید و فروش نفت ایران طی سال گذشته به شدت افت داشته.

تولید نفت ایران از بالای ۳/۸ میلیون بشکه در زمستان گذشته، به حدود ۲/۸ میلیون بشکه در آذر ماه کاهش یافته است.

این گزارش می‌گوید مصرف داخلی نفت ایران افزایش یافته است، چرا که طی زمستان (به‌خاطر کمبود گاز) تحویل سوخت مایع (گازوئیل و نفت کوره) به نیروگاهها اوج گرفته است.

آمارهای وزارت نیرو ایران نیز گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا را تایید می‌کند.

بر اساس آمارهای وزارت نیرو، طی سه هفته اول زمستان، روزانه بیش از ۶۱ میلیون لیتر گازوئیل و نفت کوره به پالایشگاهها تحویل داده شده، در حالی که این رقم طی ۹ ماه سال جاری به‌طور متوسط حدود ۱۴ میلیون لیتر بود. به عبارتی، تحویل سوخت مایع به نیروگاهها در دی ماه نسبت به ماههای گذشته بیش از چهار برابر شده است.

از طرفی تحویل گاز به نیروگاهها در ۲۱ روز ابتدایی زمستان به ۹۱ میلیون متر مکعب کاهش یافته، در حالی که این رقم در نه ماه سال جاری به‌طور متوسط ۲۱۲ میلیون متر مکعب بود.

اخیرا شرکت ملی گاز ایران هشدار داد که مصرف روزانه بخش خانگی گاز به رکورد ۵۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز، ضمن بیان مطلب فوق، می‌گوید با توجه به این که بیش از ۲۰ استان کشور تا پایان هفته جاری بارش برف و برودت هوا را تجربه می کنند، پیش بینی می‌شود این مقدار مصرف به بیش از ۵۶۰ میلیون متر مکعب تا آدینه هفته جاری برسد.

این میزان از مصرف برابر دو سوم کل گاز تولیدی کشور در فصل زمستان است و باعث کمبود گازرسانی به صنایع و نیروگاهها می‌شود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در بخش دیگری از گزارش خود می‌گوید تولید نفت مازاد جهانی در سه ماهه چهارم (پاییز) سال ۲۰۱۸ به حدود ۱ میلیون بشکه در روز رسید و انتظار می‌رود حتی با کاهش تولید نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه، در نیمه اول سال جاری میلادی ۳۰۰ هزار بشکه در روز باشد. در کل، طی سال جاری میلادی، به‌طور متوسط روزانه ۲۰۰ هزار بشکه و در سال آتی ۴۰۰ هزار بشکه نفت مازاد در جهان تولید خواهد شد.

اوپک و کشورهای هم پیمان ۷ دسامبر توافق کردند که در نیمه سال ۲۰۱۹ تولید خود را ۱/۲ میلیون بشکه کاهش دهند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا می‌گوید تولید جهانی نفت و میعانات گازی در سال جاری نزدیک ۱۰۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود. به رغم تلاش اوپک برای کاهش تولید نفت جهت بالا بردن قیمت‌ها، اداره اطلاعات انرژی آمریکا می‌گوید که تولید کشورهای غیر‌اوپک در سال جاری ۲/۴ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت که آمریکا سهم عمده را در این افزایش خواهد داشت.

این گزارش می‌افزاید که قیمت نفت شاخص برنت در سال ۲۰۱۸ با ۱۷ دلار افزایش نسبت به سال ۲۰۱۷ به حدود ۷۱ دلار اوج گرفت، اما در سال جاری این رقم به ۶۱ دلار سقوط خواهد کرد و در سال آینده به ۶۵ دلار خواهد رسید.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More