شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترکیه خرید نفت ایران را از سر گرفت

 

ترکیه بعد از یک ماه توقف، خرید نفت از ایران را از ماه دسامبر از سر گرفته است، اما میزان خرید بعد از این روزانه ۶۰ هزار بشکه خواهد بود.

ترکیه قبل از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرید.

خبرگزاری رویترز با استناد به منابع کشتی‌رانی و تجاری گزارش داده بود که ترکیه ماه نوامبر خرید نفت از ایران نداشته است.

همین ماه، آمریکا ترکیه را به همراه هفت کشور دیگر از تحریم‌های نفتی ایران برای شش ماه معاف کرد، با این شرط که واردات نفت جمهوری اسلامی را «به‌صورت چشمگیر» کاهش دهند.

رویترز می‌نویسد که ترکیه اجازه دارد در سال ۲۰۱۹ تنها ۳ میلیون تن، معادل روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کند، در حالی که این رقم قبلا ۲۰۰ هزار بشکه بود.

این گزارش می‌افزاید در ماه دسامبر، ترکیه دو محموله نفتی از ایران خریده و در مجموع ۵۴ هزار بشکه در روز نفت از جمهوری اسلامی وارد کرده است.

آخرین آمارهای رسمی ترکیه توسط وزارت انرژی و منابع طبیعی این کشور منتشر شده است، نشان می‌دهد که خرید نفت ترکیه از ایران طی ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۳۰ درصد کاهش یافته است. با احتساب آمارهای رویترز، خرید نفت ترکیه از ایران طی کل سال ۲۰۱۸ با افتی بیش از ۳۶ درصدی به کمتر از ۷/۳ میلیون تن، معادل روزانه ۱۴۸ هزار بشکه رسیده است.

واردات ۱۰ ماهه گاز ترکیه از ایران نیز بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته و به ۶ میلیارد و ۱۲۷ میلیون متر مکعب رسیده است.

انتظار می‌رود کل صادرات نفت ایران در سال جاری میلادی به حدود یک میلیون بشکه برسد. این رقم قبل از خروج آمریکا از برجام ۲/۵ میلیون بشکه در روز بود.

آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می دهد که صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی به ترکیه در ۹ ماه سال جاری خورشیدی با ۲۲ درصد افزایش به ۱/۹ میلیارد دلار رسیده، اما واردات ایران از ترکیه با افتی ۲۶ درصدی به ۱/۸ میلیارد دلار سقوط کرده است.

 

جزئیات صادرات نفت ایران به ترکیه (هزار تن در ماه)
منبع: آمارهای  وزارت انرژی ترکیه و رویترز
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More