شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توافق اعضای اوپک با افزایش تولید نفت

 

اعضای اوپک با افزایش تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه‌ موافقت کردند.

صد و هفتاد وچهارمین سمینار بین المللی اوپک صبح روز جمعه یکم تیر ماه در وین برگزار شد. خبرگزاری‌ها از توافق اعضا برای افزایش سقف تولید تا حدود یک میلیون بشکه نفت  خبر می‌دهند.

قرار است این طرح از ماه ژوئن برای تمامی اعضای اوپک و هم پیمانان اجرایی شود.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران پس از دیدار دوجانبه با همتای عربستانی‌اش، پیش از نشست افتتاحیه، از احتمال موافقت ایران بر سر افزایش تولید نفت اوپک خبر داده بود.

مخالفت ایران با تصمیم روسیه و عربستان برای افزایش تولید نفت

اما بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، قبل از آغاز نشست با تصمیم روسیه و عربستان برای افزایش تولید نفت مخالفت کرده و گفته بود که نیازی به توافق جدید در نشست اوپک وجود ندارد.

زنگنه که برای شرکت در نشست رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به وین سفر کرده است، روز جمعه ۱ تیرماه گفت که همه باید به توافق جهانی کاهش تولید نفت پایبند باشند.

روسیه و عربستان به دنبال افزایش تولید نفت هستند اما ایران، ونزوئلا و عراق با این اقدام مخالفند و قصد وتو کردن آن را دارند.

بیژن زنگنه روز پنجشنبه ۳۱ خرداد، پیش از حضور در جلسه کمیته فنی مشترک نظارت بر توافق جهانی کاهش عرضه، به خبرنگاران گفته بود که بازار نفت متعادل است بنابراین «یک نفر مرا توجیه کند چرا در بازاری که در تعادل است باید افزایش تولید داشته باشیم؟».

وزیر نفت ایران همچنین روز چهارشنبه ۳۰ خرداد نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌اِن‌اِن» تصریح کرد که قیمت نفت پس از دستور ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، ۶ دلار افزایش یافت و چنین تحولی نتیجه رفتارهای سیاسی ایالات متحده است.

زنگنه افزود که ایران می‌کوشد سطح صادرات خود را حفظ کند اما درباره چگونگی آن اطلاعاتی ارائه نخواهد شد زیرا دولت آمریکا شرکای تجاری جمهوری اسلامی را مجازات می کند.

تغییر نظام در ایران غیرممکن است

وزیر نفت ایران تلاش دولت ترامپ برای تغییر نظام جمهوری اسلامی را بزرگ‌ترین اشتباه آمریکا دانست و گفت افرادی مانند جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، و برخی دیگر تصور می‌کنند که امکان تغییر حکومت در ایران وجود دارد اما آنها به زودی درخواهند یافت که چنین امری غیرممکن است.

زنگنه افزود که مردم ایران با وجود برخی نارضایتی‌ها و سختی‌ها، خواهان تغییر همه چیز نیستند و آمریکایی‌ها به زودی متوجه آن خواهند شد.

صد و هفتادوچهارمین نشست اوپک و توافق با کشورهای غیراوپک، در گفت‌و‌گو با نیکی یزدانی
بررسی نشست اوپک با کامران دادخواه اقتصاددان
برگزاری صد و هفتاد وچهارمین سمینار بین المللی اوپک
گفت‌وگو با نیکی یزدانی از وین
روزنامه‌نگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More