شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توضیحات فرستادگان روحانی نمایندگان مجلس را قانع نکرد

 

توضیحات نمایندگان ویژه حسن روحانی که برای گفت‌وگو با اعضای کمیسیون اقتصادی به مجلس رفته بودند تا آنها را به پس گرفتن سؤال از رئیس‌جمهور ترغیب کنند، نمایندگان مجلس را قانع نکرده است. 

اکبر ترکی نماینده فریدون شهر که از طراحان سؤال از حسن روحانی است، روز دوشنبه ۱۴ اسفند با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون اقتصادی برای بررسی سئوال از رئیس جمهور گفت: «جلسه بررسی سؤال نمایندگان از رئیس جمهور با حضور آقایان رحمانی فضلی وزیر کشور، سیف رئیس کل بانک مرکزی، امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور و برخی از نمایندگان سؤال کننده در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد».

پس از پایان جلسه، امضا کنندگان طرح سؤال از رئیس جمهور اعلام کردند از پاسخ‌های نمایندگان ویژه روحانی قانع نشده‌اند.

طرح سؤال از حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مورد مشکلات اقتصادی کشور با امضای ۱۰۲ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحویل هیات رئیسه مجلس شده است. 

تعلل دولت در مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز، ادامه تحریم‌های بانکی علی‌رغم تعهدات جمهوری اسلامی ایران، بیکاری، رکود اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی و نوسانات بازار ارز محورهای اصلی سؤال از رئیس جمهور هستند.

کمیسیون اقتصادی پیش از این نیز برای بررسی اولین سؤال از رئیس جمهور در مورد تعیین تکلیف سپرده گذاران مؤسسات مالی و اعتباری با حضور نمایندگان ویژه رئیس جمهور شامل معاون اقتصادی رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، تشکیل جلسه داده بود.

طبق ماده ۲۱۲ آیین نامه داخلی مجلس، براساس اصل هشتاد و هشتم (۸۸) قانون اساسی، در صورتی‌‌که حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال یا سؤالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر، همگی امضا و به رئیس ‌مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط، ارجاع می‌نماید.

هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سؤال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال‌کننده گزارش شود.

پس از یک ‌هفته از طرح سؤال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها چنانچه هنوز حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال یا سؤالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال یا سؤالات ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.

حالا با قانع نشدن نمایندگان از توضیحات نمایندگان ویژه رییس جمهور سوال از حسن روحانی همچنان در دستور کار مجلس قرار خواهد داشت و باید دید چه زمان او برای پاسخگویی به این سوالات در مجلس حاضر خواهد شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More