شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دور جدید عرضه نفت در بورس تهران در بهمن ماه انجام می‌شود

شرکت ملی نفت ایران می‌گوید اول بهمن ماه سومین محموله نفتی در بورس تهران عرضه خواهد شد.

ایران دو ماه پیش یک میلیون بشکه نفت را در دو مرحله در بورس به فروش رساند و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشور نیز ۵ دی ماه اعلام کرد که بخش خصوصی خریدار نفت، موفق به فروش آن شده است.

البته، زنگنه با اعلام این خبر گفته بود که فروش محموله‌های جدید نفتی در بورس «هفته آینده» انجام خواهد شد و مقامات ایران نگفته‌اند علت تاخیر عرضه تا اول بهمن ماه چه بوده است.

قرار است یک میلیون بشکه نفت خام سبک در حجم‎های ۳۵ هزار بشکه‌ای با قیمت پایه ۵۲ دلار و ۴۲ سنت به ازای هر بشکه در بورس عرضه شود.

سعیدخوشرو مدیر امور بین‎الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که علاوه بر امکان تسویه حساب با ارزهای بین‎المللی، امکان تسویه کامل با ریال ایران به نرخ سنا از تفاوت‎های عرضه این دوره با دوره‎های قبل است، گفت: دوره تسویه حساب معاملات نیز از ۶۰ به ۹۰ روز افزایش یافته است.

تاکنون، شیوه فروش نفت در بورس انرژی به شکل ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی بوده است، اما از این پس قرار است امکان خرید به صورت ۱۰۰ درصد ریالی نیز فراهم شود.

شرکت ملی نفت می‌گوید که اسامی شرکت‌های خصوصی خریدار نفت محرمانه است، و در دور جدید تحریم‌ها، ظاهرا دولت امید زیادی به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای فروش نفت دارد.

امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین الملل وزیر نفت یکشنبه ۲۳ دی ماه گفت در زمان تحریم، شرایط برای حفظ بازار نفت ساده نیست اما خوشبختانه ایران اکنون به «بازارهای سایه»‌ای دست یافته که می‌توان از آنها برای صادرات نفت استفاده کرد: «روزی نیست که ۵ یا ۶ خریدار جدی نفت به من مراجعه نکنند که البته به دلیل اینکه کارم فروش نفت نیست آنها را به امور بین‌الملل شرکت ملی نفت هدایت می‌کنم؛ ما بازارهای سایه‌ای یافته‌ایم که نمی‌خواهم درباره آنها توضیح دهم زیرا دشمنان از آن اطلاعات سو‌ءاستفاده خواهند کرد.»

همزمان افروز بهرامی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات اعلام کرده این صندوق می‌تواند برای تسهیل صادرات نفت به دست بخش خصوصی، ضمانتنامه‌های لازم را به شرکت ملی نفت ارایه کند.

به‌گفته او، از جمله ریسک‌های صادرکنندگان مربوط به ریسک‌های سیاسی و اقتصادی است که صندوق ضمانت صادرات این ریسک‌ها را پوشش می‌دهد: « بانک اطلاعاتی گسترده‌ای از خریداران محصولات را در دنیا داریم که می‌توان از طریق آن میلیون‌ها خریدار ناشناخته اما معتبر را به فروشندگان معرفی کرد».

ادعای وجود میلیون‌ها «خریدار بالقوه» یا «مراجعه پنج تا شش خریدار جدی» در حالی است که بنابر گزارش‌ها معتبر، ایران از ماه نوامبر که تحریم‌های نفتی آمریکا علیه این کشور به اجرا گذاشته شد، با وجود اعطای معافیت نفتی به هشت کشور، نتوانسته صادرات خود را به بیش از یک میلیون بشکه افزایش دهد. مقداری که کمتر از نصف میزان صادرات نفت خام ایران در سال گذشته خورشیدی است.

از طرفی ورود بخش خصوصی به بازاریابی و فروش نفت می‌تواند آنها را با خطر تحریم‌های آمریکا مواجه سازد.

دولت در لایحه بودجه سال آینده فروش روزانه ۱ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه نفت خام را پیش بینی کرده است.

آمریکا نیز به‌تازگی اعلام کرد که قصد تمدید معافیت از تحریم‌ها را برای مشتریان ایران ندارد. معافیت از تحریم هشت مشتری نفت ایران شامل چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، یونان و ایتالیا تا اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به اتمام خواهد رسید.

ایران در دور قبلی تحریم‌ها نیز تلاش کرد از ظرفیت بخش خصوصی و نهادهای نظامی برای فروش نفت استفاده کند. موضوعی که به عدم واریز پول نفت صادر شده توسط نیروهای انتظامی به حساب دولت و به اختلاس چندین میلیارد دلاری بابک زنجانی منتهی شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More