شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رئیس بانک مرکزی: سوداگران و سفته بازان عامل افزایش قیمت ارز هستند

 

در پی نوسانات بازار ارز طی ماه های گذشته، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی به عوامل این نوسانات اشاره کرد و از دستگیری سفته بازان و سوداگرانی که از عوامل این بحران ارزی بودند خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، روز پنجشنبه ۲۶ بهمن در جلسه هماهنگی شبکه بانکی، سیف با اشاره به نواسانات پیش آمده در بازار ارز که پس از تسویه حساب‌های بین‌المللی در پایان سال میلادی رخ داد، این نوسانات را به نسبت مدت مشابه بیشتر ارزیابی کرد و آن را به مسائل اقتصادی تاثیرگذار و حضور سوداگران و سفته بازان در بازار ارز نسبت داد.

رئیس کل بانک مرکزی از همکاری و همگاهنگی بین قوه قضائیه، نیروی انتظامی، سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه های ذیربط، برای برگرداندن ثبات به بازار ارز خبر داد و گفت که با شناسایی سفته بازان و سوداگران بازار ارز، «بخش آثار التهابی» از سوی سوداگران متوقف شده است و به هیچ وجه در آینده اجازه شکل گیری مجدد اینگونه فعالیت ها داده نخواهد شد.

سیف همچنین درباره اقدامات اقتصادی انجام شده برای کنترل التهابات بازار ارز وعده داد، که از تمام امکانات برای برون رفت از وضعیت موجود و برگرداندن آرامش به بازار و حفظ و تداوم دستاوردهای حاصله، استفاده خواهیم کرد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد، انتشار اوراق گواهی سپرده مبتنی بر ارز با نرخ سود ۴ و ۴/۵ درصد و طرح پیش فروش سکه بهار آزادی از طریق شعب منتخب بانک ملی، از اقدامات صورت گرفته برای ایجاد اطمینان در فعالان بازار درخصوص توانمندی مجموعه اقتصاد کشور بوده است.

آنگونه که ولی الله سیف گفته است، شبکه بانکی کشور اجازه دارد از تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه، به مدت دو هفته نسبت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد اقدام کند. این اوراق با سررسید یک سال منتشر خواهند شد و نرخ بازخرید قبل از موعد آن ۱۴ درصد خواهد بود.

همچنین براساس تصمیمات گرفته شده از سوی شبکه بانکی ایران، گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای یک و دوساله منتشر خواهد شد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی از روز شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶، سامانه جدید ارزی به صورت آزمایشی شروع به کار خواهد کرد که با استفاده از این سامانه خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.

بانک مرکزی در نظر دارد به تدریج صرافی‌ها و دیگر فروشندگان ارز را به این سامانه متصل کند. بانک مرکزی ادعا کرده است که این سامانه امکان کنترل و مدیریت بازار ارز برای سیاستگزاران و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم خواهد کرد.

سیف همچنین در خصوص پیش فروش سکه بهارآزادی تصریح کرد: « بانک مرکزی نسبت به پیش فروش شش ماهه سکه بهار آزادی به قیمت ۱۴ میلیون ریال و پیش فروش یک ساله سکه بهار آزادی با قیمت ۱۳ میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک ملی اقدام خواهد کرد».

حسین رحیمی، رئيس پلیس تهران، روز چهارشنبه ۲۵ بهمن، از پلمب ۱۰ صرافی در تهران و دستگیری ۹۰ دلال بازار غیرمجاز ارز خبر داد و اعلام کرد که «بیش از ۵۰۰ هزار انواع ارز کشف شده و به ۱۶ صرافی دیگر نیز اخطار داده شده است».

این عملیات با هماهنگی بانک مرکزی و مأموران پلیس تهران صورت گرفت و در جریان آن کارشناسان بانک مرکزی وارد بازار ارز شده و مجوز صرافی‌ها و عرضه‌کنندکان ارز را بررسی و در ادامه مأموران با نظر کارشناسان اقدام به برخورد با فروشندگان غیرمجاز و پلمپ صرافی‌های متخلف کردند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More