شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زنگنه امضای قرارداد با توتال فرانسه را از دستاوردهای برجام خواند

 

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی در مراسم امضای قرارداد توسعه بخش فراساحل فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت توتال، امضای این قرارداد را از دستاوردهای برجام و انتخابات ریاست جمهوری دانست و ابراز امیدواری کرد که با امضای این قرارداد مرحله جدیدی در صنعت نفت ایران رقم بخورد.

 

  • ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت می‌گیرد

به گزارش ایلنا، وزیر نفت با بیان اینکه ما راهی طولانی و فرساینده را طی کردیم و باید این مسیر را ادامه دهیم، افزود: «با امضای قرارداد برای توسعه فاز ۱۱ و توتال، نزدیک به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت می‌گیرد.» زنگنه ادامه داد: «با صبوری در سه سال و نیم گذشته یک ساختار و الگوی جدید قراردادی که قابلیت پذیرش برای شرکت‌های بین‌المللی داشت، به تصویب رساندیم و در مورد آن به اجماع ملی رسیدیم.»

 

  • برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان در حال اجرا است

وزیر نفت همچنین  تصریح کرد: «برای حضور در مناقصه میدان نفتی آزادگان شرکت‌های زیادی ابراز علاقه کرده‌اند. البته ما از شرکت‌ها در دو سطح همکار و لیدر دعوت کردیم که این شرکت‌ها باید پیشنهاد خود را ارائه کنند. مسیری که طی کردیم و قراردادی که با توتال نهایی شد، راه را برای امضای قرارداد با سایر شرکت‌ها باز می‌کند. نمی‌توان گفت در این مناقصه کدام شرکت شانس بیشتری از سایر شرکت‌ها دارد. ما از شرکت های مختلف برای حضور در  مناقصه دعوت کردیم و برخی از آنها اعلام آمادگی کردند. رد و بدل اطلاعات صورت گرفته و شرکت‌ها باید پیشنهاد فنی خود را ارائه کنند تا پس از آن قرارداد مالی مورد بررسی قرار بگیرد.»
 

 

  • برای مذاکره با شرکت‌های روسی توجهی به تحریم‌های آمریکا نداریم

بیژن نامدارزنگنه در ادامه به موضوع مذاکره با شرکت‌های روسی هم اشاره کرد و گفت: «مذاکره با شرکت‌های روسی ریسکی برای ما ندارد. اگر قرار باشد به تحریم‌های آمریکا احترام بگذاریم، به ضرر خودمان است. قوانین آنها را غیرقانونی و فرامرزی می‌دانیم. آمریکا نمی‌تواند تعیین کند کدام کشور با کدام کشور تعامل داشته یا نداشته باشد.»

 

  • اوپک در انتظار تاثیر کاهش تولید

وزیر نفت جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: تولید نفت آمریکا بیش از پیش‌بینی افزایش یافت. اجماع کلی در اوپک وجود دارد این است که صبر کنیم تا تاثیر کاهش تولید را به بازار مشاهده کنیم. اعضای اوپک صددرصد یا حتی بیش از صددرصد به تعهد خود پایبند بودند.

 

  • ادامه مذاکره با نرسک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی

بیژن نامدارزنگنه با اشاره به ادامه مذاکره با شرکت «نرسک» برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی گفت: «این شرکت با توجه به اینکه ده‌ها سال در طرف قطری کار کرده قابلیت بیشتری دارد. البته ما سعی می‌کنیم خودمان را به یک شرکت محدود نکنیم.»

 

  • بابک زنجانی پدیده استثنایی در تاریخ کلاهبرداری است

وزیر نفت در ادامه به وضعیت بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: «بابک زنجانی یک پدیده استثنایی در تاریخ کلاهبرداری بین‌المللی است و نفر دوم خیلی با زنجانی فاصله دارد و به اعتقاد من بابک زنجانی قصدی برای بازپرداخت بدهی‌های خود ندارد.»

 

  • روز آتش‌به‌اختیار بودن است

وزیرنفت در ادامه با اشاره به برخی صحبت‌ها مبنی بر اینکه گفته می‌شود امروز با توجه به امضای قرارداد با توتال، روز آتش به اختیار بودن است، گفت: ملت ایران تصمیم گرفت که این قراردادها امضا شود. عده‌ای به برکت آزادی در ایران این حرف‌ها را می‌زنند اما از این طرف هم کسی استقبال نکرده است.
شرکت فرانسوی توتال و جمهوری اسلامی ایران  روز دوشنبه ۱۲ تیر، قرارداد ۲۰ ساله توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را امضا کردند. شرکت توتال با ۵۰/۱ درصد سهم، اپراتور پروژه خواهد بود و شرکت «سی ان پی سی» چین و پتروپارس ایران هر کدام با ۳۰ درصد و ۱۹/۹ درصد سهم عضو کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی هستند. این اولین قرارداد بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران موسوم به «آی پی سی» است که با شرکت‌های خارجی امضا می شود. شرکت توتال پیش از این، فازهای ۲ و ۳ طرح توسعه میدان پارس جنوبی را اجرا کرده بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More