شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بیژن زنگنه، وزیر نفت: مردم محرمند اما درباره صادرات نفت هیچ عددی را اعلام نمی‌کنم

بیژن زنگنه، وزیر نفت تاکید کرد که آمار و جزییات صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را اعلام نخواهد کرد، گفت: «با اینکه مردم محرم هستند اما من همیشه گفتم در مورد صادرات نفت هیچ عددی را اعلام نمی‌کنم چون صدایم را علاوه بر مردم، دشمنان هم می‌شوند.»

سخنان وزیر نفت درباره عدم اعلام آماری از میزان صادرات نفت ایران در حالی بیان می‌شود که گزارش‌های متعددی از کاهش شدید صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌ها در ماه‌های گذشته منتشر شده است و  آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ژانویه خود اعلام کرد که صادرات نفت ایران به ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

وزیر نفت دولت حسن روحانی که شامگاه سه‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، درباره میزان موفقیت جمهوری اسلامی در دور زدن تحریم‌های نفتی، گفت: « من همیشه گفتم در مورد صادرات نفت هیچ عددی را اعلام نمی‌کنم. درست است که مردم محرم هستند اما صدای من را فقط مردم نمی‌شنوند و  دشمنان هم می‌شنوند. هیچ کس در جریان یک جنگ، مواضع خود را به دشمن بی‌رحمی مانند آمریکا نمی‌گوید، چون به ضرر ماست. توقع نداشته باشید در این باره اعداد یا اطلاعاتی اعلام کنم.»

با این حال زنگنه در چند بخش این گفت‌وگوی تلویزیونی به وضعیت بسیار نامناسب صادرات نفت ایران اشاره کرد و از جمله تاکید کرد که برای صادرات نفت «با دشواری‌های زیادی روبرو هستیم و یکی از چالش‌های بزرگ ما، اداره صنعت نفت است که تاکنون با تدابیری، آن را به کمک دولت و سران سه قوه، اداره کردیم.»

وزیر نفت دولت حسن روحانی همچنین در بخش دیگری به طور ضمنی به چالش‌های بسیار در صنعت نفت ایران به دلیل کمبود منابع مالی اشاره کرد و در پاسخ به پرسشی درباره تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت با اتکا به سهم ۱۴/۵  درصدی شرکت ملی نفت ایران، گفت: «این سهم تنها برای توسعه نیست، بلکه برای اداره جاری صنعت نفت نیز هست و این یکی از چالش‌های بزرگ کنونی ماست.»

زنگنه همچنین از «تدابیر و کمک‌های دولت و مصوبه‌های سران سه قوه و اتکا به تجهیز منابع از طریق بورس و بازار سرمایه را تمهیدات کنونی صنعت نفت در تامین منابع مالی» به عنوان بخشی از اقدامات انجام شده برای مقابله با چالش‌های تامین منابع وزارت نفت یاد کرد و گفت: «درحال حاضر سعی می‌کنیم با این روند، کارها را پیش ببریم تا بازپرداخت‌ها به تعویق بیفتد و اشتغال و کار ادامه یابد، برای نمونه صدها نفر روی هر دستگاه حفاری کار می‌کنند و از این راه زندگی می‌گذرانند، بنابراین باید پروژه‌ها را پیش برد.»

او تاکید کرد که هدف این اقدامات تامین منابع از طریق بورس و بازار سرمایه است اما گفت که همه این کارها «به نوعی عقب انداختن بازپرداخت هاست، تا فعالیت صنعت نفت ادامه داشته باشد.

وزیر نفت طلب دو میلیارد دلاری ایران از عراق به خاطر صادرات گاز را تایید کرد و درباره طلب گازی ایران از عراق، گفت: «دو میلیارد دلار برای صادرات گاز به عراق از این کشور طلبکاریم، رایزنی‌ها برای وصول این طلب ادامه دارد که گویا به‌تازگی برای پرداخت آن حساب‌هایی باز شده است.»

زنگنه همچنین به مشکلاتی در صادرات گاز اشاره کرد و گفت به این دلیل که جریمه نشویم، همچنان به صادرات گاز طبق برنامه ادامه می‌دهیم.

وزیر نفت که تا یکی دو روز قبل از افزایش قیمت بنزین که اعتراضات سراسری را در پی داشت، افزایش قیمت آن را انکار می‌کرد، در این گفت‌وگوی تلویزیونی از گران کردن بنزین و سهمیه‌بندی آن دفاع کرد و گفت: « اگر مصرف بنزین به صورت قبل ادامه می‌یافت در سال ۱۴۰۰ باید دوباره بنزین وارد می‌کردیم در حالی که اکنون بزرگترین صادر کننده بنزین در اوپک هستیم.»

زنگنه گفت که مصرف بنزین بعد از سهمیه بندی، حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز کاهش یافت  و اکنون مصرف بنزین در کشورمان ۷۵ تا ۷۶ میلیون لیتر در روز است، گفت: « البته این میزان ممکن است در آینده کمتر شود، زیرا مردم به قیمت بنزین عادت می‌کنند و مصرف بنزین دوباره افزایش خواهد یافت.»

وزیر نفت با بیان اینکه با بیان اینکه سهمیه بندی بنزین موجب شد افزایش میزان مصرف برای حدود ۳ سال عقب بیفتد، گفت در حال حاضر صادرات بنزین انجام می‌شود و برای صادرات بنزین مشکلی نداریم اما گفت که پول ناشی از صادرات بنزین به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More