شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراضات سراسری دامداران در ایران؛ معترضان بر کف خیابان شیر ریختند

 

گروه‌های متعددی از دامداران ایران در اعتراض به انفعال دولت جمهوری اسلامی در زمینه اصلاح قیمت‌ شیر خام در شرایط گرانی خوراک دام و دیگر هزینه‌های جانبی، تجمع و راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، این اعتراضات روز یکشنبه ششم تیرماه در چندین استان از جمله اصفهان، همدان، فارس، یزد و خراسان رضوی، برگزار شد و برخی از آنها به نشانه اعتراض بر کف خیابان شیر ریختند.

این دامداران از جمله شعارهایی مانند «دامدار ورشکسته دیگر توان ندارد» و «گرانی نهاده امان از دامدار بریده» سر می‌دادند.

معترضان می‌گویند که با توجه به گرانی و کمیابی علوفه و نهاده‌های دامی، قیمت تمام‌شده شیر دام و دیگر محصولات لبنی برایشان به صرفه نیست.

روز شنبه نیز گروهی از دامداران مقابل استانداری کرمان تجمع کرده بودند. غلامعلی کارگر، مدیرعامل اتحادیه دامداران استان کرمان افزایش قیمت علوفه و افزایش هزینه‌های حمل و نقل را علت این تجمع اعلام کرد.

او به ایسنا گفت: «علوفه‌هایی که دامدار در اردیبهشت ماه خریداری کرده هنوز به دستشان نرسیده، زیرا قیمت حمل و نقل افزایش یافته و رانندگان علوفه‌های ما را حمل نمی‌کنند.»

 

انفعال دولت در تعیین قیمت جدید شیرخام

در حالی که احمد مقدسی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور، به تازگی از افزایش ۴۰ درصدی قیمت شیر خام خبر داده، رییس دفتر حسن روحانی، هرگونه افزایش قیمت شیر و لبنیات را رد کرده است.

محمود واعظی گفته است: «هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت شیر گرفته نشده و هرکس هرجا گران‌تر بفروشد تخلف کرده است.»

اما رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران می‌گوید با توجه به افزایش هزینه‌ها، قیمت هر کیلوگرم شیر خام باید از ۴۵۰۰ تومان به ۶۴۰۰ تومان افزایش یابد.

در واکنش به این درخواست، حامد امینی مدیرعامل شرکت صنایع لبنی صلا در اراک گفت با این افزایش حدود ۴۰ درصدی «قطعا افزایش ۲۷ درصدی را در محصولات لبنی شاهد خواهیم بود.»

او به عنوان نمونه گفت: «قیمت پنیر ۴۰۰ گرمی که عمده مردم از آن استفاده می‌کنند از ۱۴ هزار تومان به حدود ۲۴ هزار تومان می‌رسد.»

 

قطع برق و گاوهای شیری در مسیر کشتارگاه

دو روز پیشتر مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور، گفت تولید شیر خام به دلیل خشکسالی و کمبود و گرانی نهاده، ۴۰ تا ۵۰ درصد کم شده است.

او همچنین با اشاره به بحرانی بودن وضعیت تامین خوراک دام گفته بود با توجه به خشکسالی و نبود برنامه‌ریزی مسئولین، علوفه و کاه به عراق و ترکیه قاچاق می‌شود و گاوهای باردار به دلیل کمبود خوراک دام راهی کشتارگاه می‌شوند.

حسین نعمتی، عضو هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران هم برآورد کرد در صورت تداوم قطعی برق، میزان تولید شیر در دامداری‌ها حداقل ۱۵ درصد کاهش یابد.

خبرگزاری ایلنا نیز روز یکشنبه به نقل از دامداران سمنان نوشت در حالی که قطع برق و از کار افتادن تجهیزات شیردوشی، موجب اختلال در فعالیت آنها و همچنین بیماری گاوها شده، گاوداری‌های خانگی و نیمه‌صنعتی نمی‌توانند ژنراتور تهیه کنند.

یک گاودار استان سمنان به این خبرگزاری گفت: «برخی مواقع، قطعی برق دقیقا با دوشیدن گاوهای شیری همراه می‌شود که تاخیر در دوشیدن گاوها موجب عارضه ورم پستان خواهد شد و به همین دلیل اخیرا یک راس از گاوهای شیری‌ام را به کشتارگاه فرستادم.»

همچنین رییس اتحادیه دامداران استان اصفهان روز یکشنبه گفت: «دلیل اصلی ذبح دام مولد در این استان همچون سایر نقاط کشور، افزایش روز افزون نهاده‌ها، بیشتر نشدن نرخ خرید شیر و ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها از سوی دامداران است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More