شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس کمیسیون کشاورزی: دلار ۴۲۰۰ تومانی و فساد موجب آشفتگی بازار مرغ شد

همزمان با انتقاد رییس کمیسیون کشاورزی مجلس از نقش تصمیمات «غیرکارشناسی» رییس‌جمهور و ارز ۴۲۰۰ تومانی در آشفتگی بازار مرغ، سخنگوی دولت تحریم‌ها و پیگیری اتحادیه‌ مرغ‌داران را عامل افزایش قیمت معرفی کرد.

جواد ساداتی‌نژاد، رییس‌ کمیسیون کشاورزی مجلس، روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه گفت: «آمار خطا و غیرواقعی در مورد جوجه‌ریزی ارائه شد و اجبار به تحویل مرغ ۴۵ روزه باعث شد در دو ماه ۵۰، ۶۰ هزار تن کاهش گوشت داشته باشیم.»

او عواملی از جمله تصمیمات غیرکارشناسی رییس‌جمهور، عدم نظارت وزارت کشور و تصمیمات غیردرست و غیرکارشناسی وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت را موجب هرج و مرج و آشفتگی قیمت مرغ عنوان کرد. ساداتی‌نژاد افزود: «از دلایل اصلی شرایط حاضر وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی و فساد و رانت و ناتوانی در نظارت بر آن است.»

نماینده کاشان در همین زمینه اضافه کرد:‌ «ببینید همین چه فسادی ایجاد می کند، یک تریلر نهاده پنج میلیارد تومان سود دارد و این ام‌الفساد این اتفاقات است.»

رییس کمیسیون کشاورزی همچنین به مساله تامین ارز اشاره کرد و گفت: «بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ مدیریت مناسبی برای تخصیص ارز به نهاده‌های دامی نداشت و ما با کمبود نهاده‌ها مواجه شدیم که این به معنی کمبود مرغ و صف‌های طولانی است.»

گزارش رسانه‌ها و گلایه شهروندان در رسانه‌های اجتماعی حاکی است طی هفته‌های اخیر با افزایش قابل توجه قیمت مرغ، علاوه کمبود آن در خرده‌فروشی‌ها صف‌های طولانی برای خرید آن تشکیل شد.







علی ربیعی، سخنگوی دولت،‌ در بخشی از نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به چرایی افزایش قیمت رسمی مرغ با وجود وعده دولت بر عدم افزایش کالاهای اساسی، گفت اتحادیه مرغ‌داران «مدت‌ها» به دنبال این مساله بوده است.

او همچنین تحریم‌ها را در ایجاد شرایط بازار و قیمت مرغ عامل مشکلات دانست. همزمان حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، رییس‌جمهور،‌ در توییتر خود با اشاره به مساله قیمت مرغ خطاب به مخالفان دولت نوشت: «خروس‌ها کجا بودند که بعد از تسلیم کردن دولت در برابر افزایش قیمت، سر از تخم درآورده، دوران جوجه بودن را با سرعت طی کرده و روانه بازار شدند تا صف‌ها را بشکنند؟»

افزایش قیمت مرغ در بازار در حالی ادامه یافته که قرارگاه ساماندهی مرغ که با حضور وزرای دولت از هفته گذشته آغاز به کار کرده بود، در نخستین تصمیم رسمی قیمت مصوب مرغ را چهار هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More