شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
دولت: برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی نداریم

اتحادیه سمساران:۶۰ تا ۷۰ درصد مردم به خرید محصولات دست دوم رو آورده‌اند

درحالی که داود عبدالهی فرد، رییس اتحادیه سمساران و امانت فروشان از رونق بازار لوازم خانگی دست دوم به دلیل گرانی کالاهای نو خبر داد و گفت که ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم به خرید محصولات دست دوم روی آورده‌اند، یک مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که «به خودکفایی در تولید لوازم خانگی رسیده‌ایم» و برنامه‌ای برای واردات وجود ندارد.

عبدالهی فرد رییس اتحادیه سمساران و امانت فروشان روز پنج‌شنبه تاکید کرد که به دلیل گرانی لوازم خانگی ایرانی و خارجی، گرایش مردم  به خرید اثاثیه دست دوم از سمساری‌ها بیشتر شده است.

به گفته رییس اتحادیه سمساران و امانت فروشان، بیشترین کالاهای دست دوم که خریداری می‌شوند، اول لوازم صوتی تصویری و یخچال و فریزر هستند و وسایل چوبی مثل مبلمان و سرویس خواب در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

عبدالهی فرد  با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم به خرید محصولات دست دوم روی آورده‌اند، افزود که اثاثیه دست دوم هم به دنبال گرانی لوازم خانگی نو دستخوش تغییراتی شده و اقشار ضعیف جامعه نمی‌توانند لوازم خانگی دست دوم را ارزان تهیه کنند.

همزمان کیوان گردان، مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکید کرد که دولت هیچ برنامه‌ای برای صدور مجوز واردات لوازم خانگی ندارد.

این مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از سه سال پیش ورود لوازم خانگی همزمان با شروع تحریم‌ها ممنوع شد تا صنعت تولید لوازم خانگی رشد کند، گفت: بحث ورود لوازم خانگی در رسانه‌‌ها پررنگ شده ولی هیچ برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی نداریم و این موضوع در دستور کار وزارتخانه نیست.

کیوان گردان افزود که خاطره بد عهدی شرکت‌های خارجی تولید کننده لوازم خانگی از ذهن ما نرفته است، ضمن اینکه در سال گذشته در تامین اقلام اصلی لوازم خانگی به خودکفایی رسیدیم.

این درحالی است که روزنامه دنیای اقتصاد پیشتر در گزارشی از وضعیت بازار لوازم خانگی در ایران نوشت قیمت یک یخچال «سایدبای ساید» با کیفیت متوسط، دست‌کم به ۶۰ میلیون تومان رسیده که معادل ۲۰ ماه دستمزد یک کارگر ساده است، در حالی‌که سه سال قبل با حداقل دستمزد حدود هشت ماه، می‌شد چنین کالایی خریداری کرد.

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نیز تاکید کرد تا زمانی‌که می‌توانیم تولید داخلی داشته باشیم نباید به اسم ایجاد رقابت کالاهای خارجی وارد کشور شود.

طاهری البته اضافه کرد که نباید به بهانه حمایت از کالای داخلی نباید جنس بی‌کیفیت را به مردم تحمیل کنیم و با آنکه پیشرفت‌های خوبی در زمینه تولید لوازم خانگی داشتیم اما در بحث قاچاق لوازم خانگی موفق نبودیم.

از سوی دیگر علیرضا محمدی دانیالی، رییس  انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، با اشاره به اینکه ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در اختیار کالاهای قاچاق است، گفت کولبری و واردات ته‌لنجی، منافذ کوچکی برای ورود کالای قاچاق محسوب‌ می‌شود و منافذ بزرگ را باید در جای دیگر جست‌وجو کرد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More