شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش پایش فقر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: افزایش ۳۸ درصدی خط فقر طی یک سال

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی با عنوان پایش فقر، اعلام کرد که خط فقر برای هر فرد در سال ۹۹ برای هر ماه معادل یک میلیون و ۲۵۴ هزار تومان بوده و نسبت به سال قبل از آن ۳۸ درصد رشد داشته است.

بنابر این گزارش، به‌این‌ترتیب خط فقر در سال ۱۳۹۹ برای خانوار سه‌نفره ۲ میلیون و ۷۵۸ هزار تومان و برای خانوار چهار نفری ۳ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان برآورد شده است.

در گزارش وزارت تعاون «نرخ فقر» در سال ۹۹ اعلام نشده و این وزارتخانه عنوان کرده است که به دلیل در دسترس نبودن داده‌های هزینه و درآمد طی  سال ۹۹ امکان محاسبه «نرخ خط فقر» را نداشته است.

با این حال در گزارش «پایش فقر» وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شده است که «نرخ فقر» در سال ۹۸ معادل ۳۲ درصد اعلام شده است که نشان می‌دهد نزدیک به یک سوم جمعیت ایران در سال ۹۸ زیر خط فقر قرار داشته‌اند و به بیانی دیگر از هر سه ایرانی یک نفرزیر خط فقر بوده است.

تورم بالای بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و افزایش هزینه مسکن که عمده هزینه‌های خانوارهای کم درآمد و فقیر را تشکیل می‌دهند، از دلایل اصلی بالا رفتن «خط فقر» و افزایش «نرخ فقر» است.

خط فقر حداقل هزینه‌های ماهانه افراد در سراسر کشور برای تامین نیازهای ضروری و نرخ فقر بیانگر گستردگی و شمار افرادی است که درآمدی کمتر از خط فقر دارند.

روزنامه دنیای اقتصادی در ارزیابی گزارش پایش خط فقر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاکید کرد که این «نخستین گزارش رسمی خط فقر در ایران است» و علاوه بر ارائه نمای نزدیکی از گسترش فقر در ایران نشان می‌دهد که «در سال ۱۳۹۸، حدود ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در زیر خط فقر قرار داشته باشند و به نظر می‌رسد این تعداد در سال ۱۳۹۹ حتی بالاتر از سال ۱۳۹۸» قرار گرفته باشد.

هفته گذشته نیز مرتضی بختیاری، رییس  کمیته امداد، آماری از «نرخ ففر» در ایران ارائه کرد و گفت که برآوردها نشان می‌دهد در دوره زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸، حدود ۳۳ درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر چند بعدی قرار گرفته‌اند.

رییس  کمیته امداد همچنین گفت که خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۹۹ رسیده است.

بختیاری همچنین گفت که جمعیت زیر خط فقر مطلق از سال ۹۲ تا ۹۶ به ۱۵ درصد رسیده بود اما از سال ۹۶ تا ۹۸ به ۳۰ درصد افزایش یافته است.

پیشتر مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران، نیز گفته بود که ایران طی سال گذشته، مقام اول جهان را در افت ارزش پول به دست آورده‌ و جمعیت زیر خط فقر در ایران طی سال ۹۹ از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد رسیده است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More