شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون اول روحانی: خرید واکسن را به خاطر گران بودن به تعویق نیانداختیم

 

با وجود انتقادهای گسترده مردم در مورد تعلل دولت برای خرید واکسن معتبر کرونا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران، گفت که دولت هیچ‌گاه خرید واکسن را به خاطر گران بودن به تعویق نینداخته است.

جهانگیری روز شنبه ۱۸ بهمن ماه در مراسمی اعلام کرد: « با وجود همه فشارهای اقتصادی، محدودیتی برای تامین منابع مورد نیاز خرید واکسن کرونا نداریم.»

او در عین حال گفت که آمریکا در «یک مقطع طولانی» برای انتقال پول خرید واکسن ایران  «مزاحمت‌هایی» ایجاد کرده، اما این پول در نهایت منتقل شده است.

جهانگیری اعلام نکرد که چرا ایران برخلاف برخی از دیگر کشورهای منطقه هنوز واکسیناسیون را آغاز نکرده است.

در روزهای گذشته سخنان محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و داروی ایران، درباره خرید واکسن خبرساز شده است.

او گفته بود: «در مرحله چانه‌زنی هستیم و در مرحله نخست ۵۰۰ هزار دوز واکسن روسی وارد خواهد شد البته ما تقاضای چند میلیون دوز واکسن کرونا را داریم و کمپانی‌ها پیشنهاد ما را رد نمی‌کنند و مهم برنامه زمان‌بندی تحویل بوده و اصرار ما این است زودتر واکسن‌ها تحویل داده شود و شرکت‌ها زمان بیشتری از ما طلب می‌کنند.»

شانه‌ساز همچنین گفته بود: «هر چه واکسن دیرتر تحویل داده شود قیمت کمتر می‌شود و اینکه می‌بینید مسئولان از جواب دادن صریح و آشکار طفره می‌روند و پاسخ آشکار نمی‌دهند، به این دلیل است که ما در مرحله چانه‌زنی هستیم و اگر تولید داخل برسد قیمت وارداتی کاهش پیدا می‌کند.»

 

 

این بخش از سخنان شانه‌ساز مبنی بر اینکه «هر چه واکسن دیرتر تحویل داده شود قیمت کمتر می‌شود»، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت.

پس از این بازتاب‌ها سازمان غذا و دارو نیز تاکید کرد که براساس اظهارات شانه‌ساز، «با تولید واکسن داخلی قیمت آن کاسته خواهد شد».

مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین سخنانی متناقضی را درباره خرید واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی آسترازنکا بیان کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی  پیشتر در سخنانی ورود «واکسن آمریکایی و انگلیسی» کرونا به ایران را ممنوع اعلام کرد و گفت به واکسن کرونا تولید فرانسه نیز اعتماد ندارد.

 با این حال سفارت بریتانیا در تهران تایید کرد که ایران از طریق برنامه کوواکس چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دوز تولید دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی آسترازنکا خریداری کرده است. مقام‌های ایران این واکسن را سوئدی معرفی می‌کنند و اشاره‌ای به بریتانیا نمی‌کنند و می‌گویند واکسن از مبدا بریتانیا یا آمریکا نمی‌خرند. 

در همین حال، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، در توییتر نوشت اقدامات لازم برای خرید واکسن از روسیه و از برنامه کوواکس سازمان بهداشت جهانی انجام شده و خریدی از انگلستان در برنامه نیست.

حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس، هم در واکنش به بیانیه سفارت بریتانیا گفت که رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در پاسخ به او اعلام کرده چنین چیزی صحت ندارد.

روز ۱۶ بهمن اولین محموله از واکسن‌های کرونا ساخت روسیه با وجود انتقادهای فراوان علیه این واکسن به ایران رسید.

در همین حال حسن روحانی روز شنبه اعلام کرد واکسیناسیون کرونا در این کشور «در همین هفته» و بر اساس اولویت‌هایی که وزارت بهداشت و درمان مشخص می‌کند، آغاز می‌شود اما برنامه واکسیناسیون شش ماه زمان نیاز دارد. 

روحانی روز شنبه در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: «امکانات تزریق واکسن به گونه‌ای نیست که ظرف یکی دو روز کار واکسیناسیون انجام شود. اگر بر فرض واکسن آماده باشد یکی دو روزه که نمی‌توان کار واکسیناسیون را تمام کرد. این امر نیاز به شاید شش‌ ماه زمان دارد.»

او افزود: «برای ما بسیار خوشحال‌کننده است که در ابتدا کادر درمان ما بتواند این واکسن را در دو مرحله بگیرند چرا که آنها بیشتر در معرض  خطر  قرار دارند و نگرانی‌های بیشتری دارند.»

روحانی همچنین گفت که پس از کادر درمان، واکسیناسیون «سالمندان و آنهایی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند» شروع می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More