شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اصرار مقام‌ جمهوری اسلامی به برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم اربعین 

همزمان با افزایش ۹۵ نفر به جان باختگان کرونا در فاصله یک روز، مقام‌های جمهوری اسلامی از برنامه ریزی برای برگزاری مراسم اربعین و اعزام زائران به عراق خبر دادند.

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین از پیش ثبت نام متقاضیان برای حضور در این مراسم خبر داد و افزود که متقاضیان باید دوز دوم واکسن خود را زده و بیماری زمینه‌ای نیز نداشته باشند.

این اطلاعیه در حالی صادر شده که تاکنون تنها ۱۲ درصد کل جمعیت ایران واکسن تزریق کرده اند و اکثر آنها نیز سن بالا داشته‌اند.

بر اساس اطلاعیه کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین پیش ثبت نام از پانزدهم شهریور تا پایان روز ۱۷ شهریور و ثبت نام قطعی پس از موافقت رسمی دولت عراق انجام خواهد شد. مراسم اربعین هم‌زمان با هفته اول مهر ماه برگزار می‌شود.

این ستاد همچنین از زائران خواسته که به مرز‌های ایران و عراق مراجعه نکنند و تاکید کرده که دولت عراق هنوز مجوزی برای ورود زائران ایرانی صادر نکرده است.

محمد حسن ذیبخش، سخنگوی هواپیمایی کشوری، نیز گفت که عراق در فرودگاه های خود هیچ ویزایی صادر نمی‌کند و شهروندان بدون ویزا به این کشور سفر نکنند.

به گفته ذبیح‌بخش، برخی از دفاتر مسافرتی اعلام کرده‌اند که در فرودگاه های این کشور ویزا صادر می‌شود و شهروندان پس از سفر در فرودگاه های بغداد و نجف سرگردان شده‌اند.

برخی از کارشناسان از جمله حمید سوری رییس گروه واکنش سریع کرونا خواستار آن شده بودند که امسال مراسم اربعین برگزار نشود.

در سال‌های گذشته برخی از تحلیل گران از اربعین با عنوان «مانور قدرت» جمهوری اسلامی نام برده‌اند و مقام‌های رسمی نیز بارها بر حضور چند میلیون نفر در این مراسم تاکید کرده‌اند.

برنامه ریزی برای برگزاری مراسم اربعین در حالی انجام می شود که تعداد جان باختگان کرونا همچنان حدود ۶۰۰ نفر است و در روز یکشنبه به ۶۱۰ نفر رسید که نسبت به روز قبل ۹۵ نفر افزایش یافت.

ابراهیم رئیسی، رییس جمهور و دیگر مقام‌های دولت وعده داده‌اند که واکسیناسیون با واردات صد میلیون دوز واکسن در ماه های آینده شدت خواهد گرفت.

محمد مخبر پیش از انتصاب به سمت معاون اول ابراهیم رئیسی، «رییس ستاد اجرایی فرمان امام» بود و مدعی شده بود این ستاد توان تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن برکت را تا شهریور ماه امسال دارد و صادرات واکسن نیز انجام خواهد شد.

با این حال مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا، با اشاره به نیاز داخلی به واکسن گفت که «تا دو سال آینده نمی‌توان حرفی از صادرات زد.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More