شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انجمن ایمونولوژی: ایمنی جمعی تنها در صورت واکسینه شدن ۸۱ درصد جمعیت در چند ماه ممکن است

رییس انجمن ایمونولوژی و آلرژی در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی اعلام کرد که ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون زمانی رخ می دهد که حداقل ۸۱ درصد جمعیت در بازه کوتاه چند ماهه واکسینه شوند.

محمد وجگانی در نامه به رئیسی نوشت که با طولانی شدن زمان واکسیناسیون و ایجاد انواع جدید این ویروس، دستیابی به ایمنی جمعی رخ نخواهد داد.

این انجمن اعلام کرد که بحران فعلی نتیجه «اشتباه در برآورد توان تولید واکسن داخلی، تعارض منافع و بی‌توجهی به بدیهیات علمی و نقطه نظرات انجمنها و نهادهای علمی است.»

محمد مخبر معاون اول رئیسی پیش از انتصاب به سمت معاون اول رییس جمهور رییس ستاد اجرایی فرمان امام بود و مدعی شده بود این ستاد توان تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن برکت را تا شهریور ماه امسال دارد.

مخبر همچنین گفته بود که از آغاز شهریور هر ماه ۲۰ میلیون دوز واکسن برکت تولید خواهد شد.

با این حال کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان دارو و غذا، ششم شهریور گفته بود که تاکنون تنها هفت میلیون و ۵۰۰ دوز واکسن برکت تولید و سه میلیون و ۶۵۰ هزار دوز آن به وزارت بهداشت تحویل داده شده است. تاکنون تنها به هفت میلیون و ۲۴۸ هزار نفر یعنی ۹ درصد از جمعیت ایران دوز دوم واکسن تزریق شده است.

رییس انجمن ایمونولوژی و آلرژی همچنین خواستار آن شد که در بازه کوتاه چند ماهه نسبت به تکمیل واکسیناسیون سراسری اقدام شود و هیچ واکسن و هیچ کشوری از دایره واردات کنار گذاشته نشود.

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۹ دی ۹۹ در یک سخنرانی واردات واکسن آمریکایی و بریتانیایی را به ایران ممنوع اعلام کرد. با این حال در هفته‌های اخیر تلویزیون ایران و برخی از نزدیکان خامنه‌ای اعلام کردند که او در آن سخنان واردات واکسن خارجی را ممنوع نکرده است.

در چند ماه اخیر تلویزیون ایران و برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران گزارش‌های مختلفی را درباره آلوده بودن و همچنین خطرات برخی واکسن‌های خارجی منتشر کرده‌اند.

در همین حال ۱۰ فعال مدنی روز شنبه در نامه‌ای به نهادهای بین المللی سیاست‌های جمهوری اسلامی را در جهت «ابتلا و کشتار بیشتر مردم» دانسته و خواستار آن شده بودند که این نهادها درباره کنترل کرونا از جمله الزام ورود واکسن به میزان لازم «اقدام جدی» انجام دهند.

نرگس محمدی، جعفر پناهی، شهناز اکملی، اسماعیل بخشی، محمد حبیبی، محمد رسول اف، محمد سیف زاده، جعفر عظیم زاده، اکرم نقابی و محمد نوریزاد هشدار داده بودند که در غیر اینصورت «یک مرگ هولناک جمعی در ایران» رخ خواهد داد.

انجمن ایمونولوژی و آلرژی در این نامه همچنین اعلام کرد که مراکز تزریق واکسن به دلیل تجمع زیاد افراد و عدم مدیریت خود به محل انتشار کرونا تبدیل شده اند.

این انجمن خواستار افزایش این مراکز و پیش بینی تمهیدات برای تجمع بیش از حد مردم شد.

در ماه های اخیر فیلم‌ها و تصاویر متعددی از شلوغ بودن مراکز تزریق واکسن در ایران منتشر شده است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More