شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کمبود واکسن شمار بیشتری از مراکز واکسیناسیون در ایران را به تعطیلی کشاند

 

 

با وجود آنکه وزیر بهداشت دولت رئیسی وعده داده واکسیناسیون کرونا تا «دهه فجر» کامل خواهد شد، تعطیلی مراکز واکسیناسیون در نقاط مختلف ایران همچنان ادامه دارد.

در روزهای اخیر شماری از مراکز واکسیناسیون با اشاره صریح به موجود نبودن واکسن، خبر از تعطیلی موقت این مراکز داده‌اند و برخی دیگر از مراکز نیز صرفا روزهای خاصی را تعطیل اعلام کرده‌اند.

دانشگاه علوم پزشکی یزد روز پنجشنبه ۱۱ شهریور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تمامی مراکز واکسیناسیون در این شهر عصر پنجشنبه و روز جمعه تعطیل هستند و تزریق واکسن فقط در مرکز تجمیعی حظیره انجام می‌شود.

همچنین فرزین رضاعی، رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، نیز روز پنجشنبه اعلام کرد به علت کمبود واکسن، روزهای شنبه و یکشنبه، سیزدهم و چهاردهم شهریور، در این استان واکسیناسیون انجام نخواهد شد.

پیش از این نیز آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفته بود به دلیل تامین نشدن واکسن، مراکز واکسیناسیون اصفهان تا روز شنبه تعطیل خواهد بود.

خبرگزاری ایسنا دو روز پیش با اشاره به «سرگردانی گروه‌های اعلام‌شده جهت واکسیناسیون در اغلب استان‌ها» در گزارشی نوشت: «ساعت کار بسیاری از مراکز تزریق واکسن در بسیاری از استان‌ها کاهش یافته و راس ساعت ۱۴ تعطیل می‌شوند.»

همچنین بابک نخستین، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، نیز اعلام کرده بود که به دلیل کمبود واکسن، مراکز تزریق از روز چهارشنبه تا آخر هفته تعطیل هستند.

علیرضا طلوعی، رییس مرکز بهداشت کرمانشاه، نیز گفت که با توجه به کمبود واکسن در شهر کرمانشاه برخی مراکز واکسیناسیون تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

مرکز بهداشت استان گلستان هم اعلام کرد که تا رسیدن محموله جدید واکسن و اطلاع‌رسانی از سوی وزارت بهداشت، در تمام مراکز واکسیناسیون تنها تزریق دوز دوم صورت می‌گیرد و دوز اول تزریق نمی‌شود.

توقف فعالیت مراکز تزریق واکسن کرونا در حالی صورت می‌گیرد که در هفته‌های اخیر آمار مرگ‌ومیر مبتلایان به کرونا در ایران رکوردها را جابه‌جا کرده است.

 

 

با این حال مقام‌های دولت رئیسی همچنان وعده تامین واکسن می‌دهند.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، هفته گذشته در جریان سفر ابراهیم رئیسی به خوزستان گفت: «تا ایام مبارک دهه فجر انجام واکسیناسیون کامل مردم کشور برنامه‌ریزی شده است.»

او همچنین در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: «در دهه فجر پایان واکسیناسیون را اعلام خواهیم کرد؛ چرا که رییس جمهور در این خصوص مُصر بوده است.»

محمد مخبر، معاون اول رئیسی، اردیبهشت امسال گفته بود که تا پایان شهریور ۵۰ میلیون دوز واکسن برکت تولید خواهد شد؛ اکنون اعلام شده است که میزان تولید واکسن برکت تاکنون حدود ۸ میلیون دوز بوده و مقدار تحویل‌شده به وزارت بهداشت نیز کمتر از ۵ میلیون دوز بوده است.

شمار زیادی از کارشناسان پزشکی و همچنین برخی از مقام‌ها بارها درباره تامین واکسن کرونا هشدار داده‌اند و چند روز پیش نیز ۱۰ فعال مدنی در نامه‌ای به نهادهای بین‌المللی، سیاست‌های جمهوری اسلامی را در راستای «ابتلا و کشتار بیشتر مردم» دانستند.

به باور شمار زیادی از کارشناسان پزشکی، فهالان مدنی و نهادهای بین‌المللی،  پس از آنکه فرمان علی خامنه‌ای در ممنوعیت واردات واکسن‌های تولید آمریکا و بریتانیا، اصلی‌ترین عامل شیوع گسترده و افزایش مرگ شهروندان ایران بوده است.

در روزهای اخیر و همزمان با افزایش آمار مرگ‌‌های روزانه، رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران تلاش گسترده‌ای را برای تبرئه خامنه‌ای و معرفی دیگران به عنوان مقصر در بحران آغاز کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More