شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: از ۲۲ مرداد بنزین با کارت هوشمند سوخت عرضه‌ می‌شود

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای از «اجرای سیاست‌های دولت و مجلس شورای اسلامی» در خصوص بازگشت «کارت سوخت» خبر داد و اعلام کرد که استفاده از کارت هوشمند سوخت برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه «از روز سه‌شنبه ۲۲ مردادماه» الزامی است.

در اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آمده است: «در اجرای سیاست‌های دولت و در پی اطلاعیه‌ها و مصاحبه‌های انجام‌شده پیشین، از صبح روز سه‌شنبه ۲۲ مردادماه جاری، تمام وسایط نقلیه بنزینی باید برای دریافت سوخت، از کارت سوخت خودرو خود استفاده کنند.»

در این طلاعیه ضمن ارائه توضیحی درباره چگونگی دریافت کارت سوخت المثنی و چگونگی رفع مشکل استفاده از کارت سوخت در صورت بروز مشکل در جایگاه‌های عرضه بنزین، اشاره شده است:«حدود۵۰۰ هزار کارت سوخت صادره به دلایل مختلف توسط مالکان خودروها دریافت نشده و به باجه‌های پست برگشت داده شده» است.

این شرکت در اطلاعیه قبلی خود در این باره که نهم خرداد ماه منتشر کرد، تاریخ آغاز استفاده اجباری از کارت سوخت برای خودروها را ۲۰ مرداد ماه اعلام کرده بود اما در اطلاعیه جدید این تاریخ را ۲۲ مرداد ماه ذکر کرده‌ است.

بازگشت «کارت سوخت» به چرخه توزیع بنزین در ایران، در خرداد ماه سال جاری و پس از هفته‌ها انتشار اخبار مختلف در این باره قطعی شد.

از زمان ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ از سوی دولت به مجلس در اوایل زمستان سال گذشته، سه راهکار از سوی مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس برای کاهش مصرف بنزین عنوان شده است: «بازگشت کارت سوخت» ، «سهمیه بندی بنزین» و «افزایش قیمت بنزین». مقام‌های مسئول در دولت گفتند که در حال حاضر ایران نیازی به واردات بنزین ندارد، اما تاکید دارند که میزان مصرف بنزین در این کشور بسیار بالاست و بخشی از بنزین هم به دلیل ارزانی قیمت این فرآورده سوختی نسبت به کشورهای همسایه، «قاچاق» می‌شود.

حدود چهار ماه پیش، انتشار خبری درباره آغاز همزمان «سهمیه‌بندی» و «افزایش قیمت» بنزین از ساعت ۲۴ دهم اردیبشهت ماه، باعث هجوم هزارن خودرو به پمپ بنزین‎ها و تشکیل صف‌های بلند در شهرهای مختلف از جمله پایتخت شد.

در جریان انتشار این خبر، نهادهای امنیتی زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران را به عنوان فردی که این خبر محرمانه را در اختیار «خبرگزاری تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران قرار داده به مدت یک شبانه روز بازداشت کردند.

با آنکه مقام‌های ارشد دولت و وزارت نفت در هفته دوم اردیبهشت بارها خبر «سهمیه بندی» و «افزایش قیمت» بنزین را تکذیب کردند، اخبار ضد و نقیضی درباره مخالفت مجلس با افزایش قیمت بنزین منتشر شد و بعضی نمایندگان مجلس از جمله رضا شیران خراسانی، نماینده مشهد، گفت: «افزایش قیمت بنزین به‌مصوبه مجلس نیازی ندارد و در سطح سران قوا تصویب شده است، و وقتی سران قوا زمانی که موضوعی را تصویب کنند با توجه به‌اختیاراتی که از مقام رهبری دریافت کرده‌اند، می‌توانند موضوعی را بدون مصوبه مجلس تصویب کنند.»

در دو روز اخیر مقام‌های مسئول تنها بر استفاده از کارت سوخت تاکید کرده‌اند. مقام‌ها و نهادهای مسئول تاکنون «سهمیه بندی بنزین» یا «افزایش قیمت بنزین» نیز از ۲۲ مرداد ماه با الزامی شدن «کارت هوشمند سوخت» را رد کرده‌اند، اما برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید دارند که با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و نیز تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران باید «مدیریت مصرف سوخت به ویژه بنزین» اجرا شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More