شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
حضور شرکت‌های اروپایی در ایران محدودتر می‌شود

نوکیا: در سال ۲۰۱۹ هیچ فعالیت تجاری جدیدی در ایران نخواهیم داشت

شرکت نوکیا، با اشاره به مشکلاتی که در زمینه پیچیدگی رعایت قوانین تجاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا وجود دارد، اعلام کرد در سال ۲۰۱۹ هیچ‌گونه فعالیت تجاری جدیدی در ایران نخواهد داشت.

این شرکت، که یکی از مجموعه‌های صاحب‌نام در زمینه تولید و عرضه تجهیزات مخابراتی به حساب می‌آید، خبر فوق را در گزارش سالانه خود که در روز پنجشنبه، ۱ فروردین ۹۸، منتشر شد اعلام کرده است.

نوکیا در این گزارش می‌گوید: «چارچوب نظارتی اتحادیه اروپا و ایالات متحده که فعالیت‌های تجاری در ایران را کنترل می‌کند در آینده به‌مراتب پیچیده‌تر خواهد شد.»

این شرکت در گزارش یاد‌شده آورده است: «به‌عنوان یک شرکت اروپایی به‌سختی می‌توان با سیاست‌های خارجی ایالات متحده و اتحادیه اروپا مخالفت کرد. تغییر سیاست تحریم‌های خارجی و اقتصادی ایالات متحده ارزیابی دوباره فعالیت‌های ما در ایران را ضروری می‌سازد. این کار به کاهش قابل توجه گستره کسب‌وکار ما در ایران منجر می‌شود و ما را ملزم می‌کند قراردادهای فعلی را نیز به‌طور کامل با تحریم‌های اقتصادی موجود هماهنگ کنیم.»

نوکیا تاکید کرده است که طی قراردادی دو‌مرحله‌ای، که مرحله اول آن در سال ۲۰۱۸ انجام شد، سهامش در شرکت «گسترش شبکه ارتباطات پیشاهنگ» را به ۹۰ درصد افزایش و سهام شرکت تکفام را به ۱۰ درصد کاهش خواهد داد. مرحله دوم این قرارداد در سال جاری میلادی انجام می‌شود.

بر اساس گزارش منتشر‌شده، نوکیا در سال ۲۰۱۸ با شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، ایرانسل، های‌وب، مخابرات ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت (به‌واسطه پیمانکاری شرکتی به نام مسکن و عمران قدس رضوی) و شرکت فرصت کیش معاملات تجاری انجام داده است. نوکیا در گزارش خود تاکید کرده است نمی‌تواند احتمال نقش مالکیت یا مدیریت دولت ایران در هر یک از مجموعه‌های فوق را نادیده بگیرد.

مجموع درآمدهای نوکیا از معاملات فوق در سال ۲۰۱۸، مبلغ ۵۴/۶ میلیون یورو (معادل حدود ۶۲ میلیون دلار) بوده است.

خروج دولت آمریکا از توافق برجام در سال گذشته و نیز اعمال تحریم‌های تازه باعث شده است بسیاری از شرکت‌های اروپایی از انجام پروژه‌های تجاری با ایران صرف‌نظر کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More