شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش بازارها به اجرای دور دوم تحریم‌ها

 

نرخ دلار آمریکا در روز دوشنبه ۱۴ آبان در بازار اسکناس تهران به مرز ۱۵هزار تومان رسید.

این نرخ روز گذشته (یکشنبه ۱۳آبان) ۴۰۰ تومان رشد کرده بود که دلیل عمده آن واکنش منفی بازار به رد لایحه CFT توسط شورای نگهبان بود. اما یک روز بعد از اجرای دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نرخ‌ها در بازار و در واکنش به این مساله نوسان کرد.

بر اساس گزارش‌های میدانی،‌ در ساعات ابتدایی کار بازار نرخ ارزهای مختلف جهش کرد و قیمت دلار به بالای ۱۵هزار تومان رسید اما در ادامه روند نرخ‌ها نزولی شد و  نرخ دلار تا ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان پایین آمد. میزان نوسان و اعلام نرخ‌های متفاوت از سوی صرافی‌های مختلف، نسبت به روزهای گذشته بیشتر بود.

براساس گزارش‌هایی که در کانال‌های تلگرامی فعال در خبررسانی بازار ارز منتشر شده، بعد از آنکه امروز نرخ ارز روند افزایشی یافت، بانک مرکزی از طریق برخی صرافی‌ها به بازار ارز تزریق کرد و از جهش نرخ‌ها جلوگیری نمود.

 

حرکت طلا همسو با دلار

در بازار داخلی طلا نیز روند مشابهی اتفاق افتاد. قیمت سکه تمام بهار (امامی) پس از آنکه روز گذشته با رشدی حدود ۲۰۰ هزار تومانی به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید، امروز در ابتدا باز هم روند رو به رشد خود را حفظ نمود اما بعدازظهر روند نزولی پیدا کرد. در پایان ساعت کاری قیمت تمام سکه ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و نیم‌سکه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است.

 

رشد پرسش‌برانگیز بورس

معاملات بازار سهام نیز تحت تاثیر اخبار تحریم‌ها قرا داشت. افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها به طور عمده در گروه‌های بانکی و خودرویی،  باعث رشد ۱۲۴۰ واحدی شاخص کل بورس شد به‌طوریکه به ۱۸۴ هزار و ۱۵۹ واحد، افزایش یافت. شاخص کل بورس روز گذشته و در واکنش به رد لایحه پیوستن به CFT ۵۴۰ واحد افت کرده بود.

واکنش بورس تهران به شروع تحریم‌ها و رشد شاخص در روز کاری دوشنبه ۱۴ آبان قابل توجه است. در معاملات این روز،  بیش از ۲۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید توسط شرکت‌های حقوقی بزرگ وارد بورس شد که همین موضوع عامل اصلی در رشد شاخص کل بود. درحالی‌که شایعه افزایش قیمت رسمی خودرو در بورس داغ شده بود، بخشی از نقدینگی صرف خرید سهام شرکت‌های خودرویی شد.  شرکت‌های حقوقی بزرگ مانند سرمایه‌گذاری‌ها که عمدتا دولتی و وابسته نهادهای حاکمیتی هستند در حالی امروز به رونق بورس کمک کردند که معاملات خرد که به‌طورعمده توسط سهام‌داران حقیقی و شهروندان عادی انجام می‌گیرد ۲۰ درصد کاهش داشت.

 

بی‌تفاوتی بازار جهانی نفت به تحریم‌ ایران

قیمت جهانی نفت و طلا نیز واکنش مهمی به شروع تحریم ها علیه ایران نشان نداد.

قیمت نفت برنت با رشدی۰/۳ درصدی نسبت به روز قبل به ۷۳/۱۳ دلار در هر بشکه رسید و قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت هم بدون تغییر در حد ۶۳/۱۸ دلار باقی ماند. کارشناسان بین‌المللی،‌ اعطای معافیت‌های موقت آمریکا به خریداران نفت ایران را از عمده‌ترین دلیل عدم واکنش بازار نفت به تحریم‌ها علیه ایران عنوان می‌کنند. چون با وجود این معافیت‌ها، نگرانی خاصی بابت کمبود نفت ایران در بازار به وجود نیامده است.  

بهای جهانی طلا نیز صبح امروز و در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره‌ آمریکا به دلیل کاهش ارزش دلار آمریکا ثابت ماند. قیمت آنی یا تحویل فوری طلا در ساعت های اولیه امروز به وقت گرینویچ در بازار لندن در سطح یک هزار و ۲۳۲ دلار و ۸۶ سنت در هر اونس ثابت ماند و نسبت به روز جمعه گذشته تغییری نکرد. فلز زرد همچنین در معاملات آتی بازار کامکس آمریکا به بهای یک هزار و ۲۳۴ دلار و ۶۰ سنت خرید و فروش شد که نسبت به آخرین قیمت جمعه گذشته تنها یک دهم درصد افزایش داشت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More