شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۲۵هزار میلیارد تومان سپرده مردم در موسسات مالی غیرمجاز کجاست؟

 

 

بانک مرکزی ایران برای ساماندهی تجمع‌های اعتراضی سپرده‌گذاران موسسات مالی غیرمجاز در استان‌های مختلف، ۲۰هزار میلیارد تومان از بیت‌المال هزینه کرده، اما هنوز معلوم نیست ۲۵هزار میلیارد تومان که از سوی ۲میلیون و ۲۸۰هزار نفر در موسسات مذکور سپرده‌گذاری شده کجاست.

موسسات اعتباری ثامن‌الحجج، افضل توس، فرشتگان، البرز ایرانیان و آرمان پنج موسسه‌ای هستند که طی دو سال گذشته از سوی بانک مرکزی منحل شده‌اند.

مقامات بانک مرکزی تاکنون هنوز جزئیات سرنوشت این پول‌ها و همچنین نحوه برخورد با عاملان این نابسامانی را اعلام نکرده‌‌اند.

 

  • افراد پشت پرده موسسات مالی غیر‌مجاز مشخص‌اند

این در حالی‌ست که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، گفته که کاملاً مشخص است چه افرادی پشت پرده موسسات مالی غیرمجازاند.

نوبخت روز سه شنبه ۱۵اسفندماه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، با اشاره افراد پشت پرده و عاملان موسسات مالی غیرمجاز گفت که برای جبران آثار این مساله، جلساتی بین سران سه قوه برگزار شده است.

نوبخت تاکید کرد که قوه قضائیه باید برای معرفی عاملان موسسات مالی غیرمجاز اطلاع رسانی کند.

 

  • وزارت اطلاعات مامور شناسایی اموال موسسات

همزمان مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس، گفته است که اموال موسسات مالی غیرمجاز قرار است توسط وزارت اطلاعات شناسایی شود. ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، نیز هشدار داده است که در آینده متخلفان و کلاهبرداران موسسات غیرمجاز تنبیه خواهند شد.

موضوع ابهام‌آمیز دیگر اما این است که موسسات مالی غیرمجاز چگونه توانسته‌اند چندین سال بدون مجوز و نظارت در ایران فعالیت کنند.

به اعتقاد محسن حاجی‌بابا، نائب ‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران، آسیب وارده از جانب مؤسسات مالی غیرمجاز به اقتصاد کشور را بسیار فراتر از زیان به چند صدهزار سپرده‌گذار توصیف کرده است.

 

  • کسی نمی‌داند چه بر سر سپرده‌های مردم آمده

در حال حاضر رئیس کل بانک مرکزی مدعی است که اکنون هیچ موسسه غیرمجاز فعال و شناخته‌شده در ایران وجود ندارد.

این ادعای سیف در حالی است که حمید تهران‌فر، معاون سابق نظارت بانک مرکزی، گفته است که ۷هزار موسسه مالی-اعتباری در ایران وجود دارد که شاید کمتر از ۱۰درصد آنها مجوز داشته باشند.

او همچنین تصریح کرده است که اطلاع دقیقی از فعالیت تمامی موسسات غیرمجاز وجود ندارد و هیچ کس نمی‌داند چه بر سر سپرده‌های مردم آمده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More