شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«شکنجه، مستند، دیگر اثر ندارد» در شعارهای بازنشستگان

 

جمعی از بازنشستگان فرهنگی و سایر بازنشستگان کشوری صبح روز سه‌شنبه دوم بهمن ماه ۹۷ با تجمع مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شعار «شکنجه، مستند، دیگر اثر ندارد» سر دادند.

اشاره آنها به مستند «طراحی سوخته» است که به تازگی در مورد اعترافات تلویزیونی اسماعیل بخشی، نماینده سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه و سپیده قلیان، کنشگر مدنی، در برنامه «بیست‌ و‌سی» صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

 

 

 

 

حالا بازنشسته‌ها با این شعار خود می‌گویند که مستندهایی از این دست و شکنجه فعالان صنفی تاثیر خود را از دست داده است و آنها همچنان مطالبات خود را پیگیری می‌کنند.

بازنشستگان بارها در تجمعات و اعتراض‌های خود گفته‌اند که خواهان برخورداری از سهم ارزش افزوده صندوق بازنشستگان بوده و نسبت به وضعیت بد معیشتی و بیمه خود معترض‌اند.

به باور آنها، شرایط صندوق‌های بازنشستگی نگران‌کننده است و «اگر قرار باشد به بحران صندوق‌ها رسیدگی نشود، اوضاع از این هم بدتر خواهد شد»‌.

تجمع‌کنندگان می‌خواهند کمیسیون تلفیق بودجه به مطالبات آنها، از جمله ضرورت «همسان‌سازی» ارتقای خدمات بیمه‌ای و بهبود صندوق‌ها، توجه کند. آنها همچنین از وزارت کار می‌خواهند که رفاه بازنشستگان را در اولویت قرار دهد.

مدت‌هاست که بازنشستگان نسبت به شرایط خود معترض‌اند. در مهر ماه سال جاری، جمعی از آنها مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران و همچنین برخی دیگر از شهرها، از جمله اصفهان، تجمع کردند. آنها به پایین بودن مستمری‌هایشان، که طبق برآورد نهادهای رسمی ایران پایین‌تر از خط فقر است، اعتراض داشتند.

در مرداد ماه سال جاری، جمشید تقی‌زاده، مدیرعامل صندوق بازنشستگی ایران اعلام کرد قدرت خرید بازنشستگان بیش از ۶۷ درصد کاهش یافته است.

تجمعات اعتراضی بازنشستگان محدود به صنف خاصی نیست، بلکه بسیاری از فرهنگیان، نیروهای مسلح و حتی بازنشستگان کشوری و لشکری را نیز شامل می‌شود. هر از گاهی خبر می‌رسد که گروهی از بازنشستگان مقابل وزارت‌خانه‌های مربوطه تجمع کرده‌اند و خبر بازداشت جمعی از آنها هم منتشر می‌شود.

این در حالیست که بعضی از فعالان صنف فرهنگی در زندان به سر می‌برند و با احکام و اتهام‌های امنیتی مواجهند.

در دی ماه سال جاری، محکومیت محمد حبیبی، عضو کانون صنفی معلمان در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد. حکم او هفت سال و نیم حبس است که در اثر اتهام‌های «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم» صادر شد. برای او حکم شلاق نیز در نظر گرفته بودند.

حالا بازنشستگان از تمامی صنف‌ها با مرور آنچه بر فعالان عرصه‌های مختلف مدنی گذشته است، از جمله شکنجه و احکام امنیتی و اخذ اعترافات تلویزیونی، تجمع کرده‌اند و شعار سر می‌دهند که رفتارهای جمهوری اسلامی دیگر اثر ندارد.

این شعار برگرفته از یکی از شعارهای انقلابیون ۵۷ است که می‌گفتند: «توپ، تانک، مسلسل، دیگر اثر ندارد».

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More