شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا: با متحدانمان درباره ایران اختلافی نداریم

 

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به سفر هایکو ماس، وزیرخارجه آلمان و همچنین آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن به تهران، گفت: «هیچ اختلافی بین ما و متحدانمان درباره جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد.»

اورتگاس روز دوشنبه ۲۰ خرداد ماه تاکید کرد: «ما همچنین درباره تهدید برنامه موشک بالستیک ایران، فعالیت‌های تروریستی و نقض حقوق بشر از سوی ایران توافق داریم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اقدام تهران مبنی بر کاهش تعهداتش در چارچوب برجام را«گامی بلند در مسیر اشتباه» و «چالشی برای صلح و امنیت بین‌المللی» توصیف کرد و گفت: «جامعه بین‌المللی باید در این موضوع متحد بماند و رژیم ایران را برای تهدیداتش مبنی بر توسعه برنامه هسته‌ای پاسخگو کند.»

اورتگاس با اشاره به اظهارات اخیر جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با ماس افزود: «امروز ظریف آمریکا را تهدید کرد که نمی‌تواند انتظار امنیت داشته باشد، به دلیل کمپین فشار حداکثری ما. تهدید کردن، باجگیری هسته‌ای و به وحشت‌انداختن کشورهای دیگر، رفتار عادی رژیم انقلابی در تهران است. در آینده دوباره تهدید خواهند کرد که تنگه هرمز را می‌بندند، [اما ما] تحت تاثیر قرار نمی‌گیریم.»

ظریف خطاب به آمریکا و متحدانش در منطقه گفته بود: «نمی‌شود توقع داشت جنگ اقتصادی علیه مردم عادی ایران در جریان باشد و کسانی که این جنگ را به راه انداخته‌اند یا از آن حمایت می‌کنند در امان باشند.»

اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ایران با یک انتخاب ساده مواجه است: یا مثل یک حکومت عادی رفتار می‌کند یا شاهد فروپاشی اقتصاد خود خواهد بود.»

اورتگاس همچنین تاکید کرد که کشورش، جمهوری اسلامی را «مسئول هرگونه اقدام علیه مردم یا منافع» خود خواهد دانست، «صرف نظر از این که این اقدام‌ها از سوی ایران باشد یا نیروهای نیابتی ایران».

این اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا پس از سفر وزیر امورخارجه آلمان به تهران و پیش از سفر نخست وزیر ژاپن به ایران است.

سفر هاس به تهران با هماهنگی بریتانیا و فرانسه و همچنین در جریان قرار دادن مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، صورت گرفت.

همچنین منابع خبری از تماس تلفنی آبه، نخست وزیر ژاپن، با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا پیش از سفر به تهران خبر داده‌اند.

سفر آبه به ایران در زمان حکومت جمهوری اسلامی بی‌سابقه است. اما برخی از کارشناسان مسائل بین‌المللی معتقدند هرچند ژاپن روابط خوبی با ایران و آمریکا دارد، برای حل نهایی اختلاف میان تهران و واشنگتن، بر این دو کشور نفوذ لازم را ندارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More