شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختصاصی ایران اینترنشنال: سپاه پاسداران از پروازهای مسافری به عنوان سپر بازدارنده استفاده کرد

 

 

تعدادی از منابع مطلع در داخل و بیرون از ایران به ایران اینترنشنال گفته‌اند که سپاه پاسداران در شب حمله به پایگاه نظامی آمریکا در عراق پروازهای مسافربری را آگاهانه متوقف نکرد تا از آن به عنوان سپر دفاعی بازدارنده استفاده کند.

این منابع که نخواستند نامی از آن‌ها برده شود روز یکشنبه ۲۲ دی‌ماه  به ایران اینترنشنال اظهار داشته‌اند که تصمیم سپاه پاسداران مبنی بر عدم توقف پروازهای مسافربری در زمان عملیات نظامی علیه پایگاه های امریکا در عراق بخشی از یک تدبیر نظامی برای استفاده از هواپیماهای مسافربری در حال پرواز به عنوان «سپری بازدارنده در برابر اقدام متقابل نیروهای امریکایی» بوده است.

روز شنبه امیرعلی حاجی‌زاده،‌ فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در یک نشست خبری در همین زمینه اظهار کرده بود که با وجود اخطار چندباره افسر اپراتور پدافند هوایی برای توقف پروازهای مسافربری این اقدام صورت نگرفت. 

او نیروهای مسلح را مسئول این اقدام عنوان کرد.

این مقام نظامی سپاه پاسداران تایید کرد که در شامگاه سه‌شنبه و ساعات اولیه بامداد چهارشنبه نیروهای مسلح و سیستم پدافندی در سراسر کشور در «بالاترین سطح آمادگی» و «شرایط جنگی» قرار داشته است. این همان زمانی بوده که هواپیمای مسافربری اوکراین از سوی موشک زمین به هوای سپاه پاسداران مورد هدف قرار گرفت.

با این حال، پس از واکنش‌های گسترده به این موضوع در فضای مجازی و از سوی برخی نمایندگان مجلس حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس به نمایندگان اظهار کرد که «سپاه پاسداران مسئول توقف پروازهای مسافری نبوده‌است.»

سیاوش امیرمکری،‌ مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران،‌ در همین ارتباط اعلام کرده بود که این سازمان «اختیار لغو پروازها به دلیل شرایط امنیتی» را نداشته است و دستور آن باید از طریق مراجع دیگر به آن اعلام می‌شده است.

منابع ایران اینترنشنال گفته‌اند پیش از این هم در زمان حملات موشکی که از ایران علیه اهدافی در خارج از کشور صورت گرفته از انجام این کار خودداری شده است. 

یک منبع در داخل ایران که به گزارش های رسمی دسترسی داشته به ایران اینترنشنال گفته است بنا بر این گزارش ها، نگرانی از استفاده سپاه پاسداران از هواپیماهای مسافربری به عنوان سپر بازدارنده دفاعی یکی از دلایل نگرانی شرکت های هواپیمایی اروپایی و عامل اتخاذ تصمیم روز گذشته مبنی بر متوقف کردن پرواز هایشان به ایران بوده است..

روز شنبه، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، سه روز پس از اعلام دلایلی دیگر برای سانحه، با صدور اطلاعیه‌ای تایید کرد که هواپیمای اوکراینی پرواز ۷۵۲ با ۱۷۶ مسافر و خدمه، با اصابت موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد.

مقام‌های رسمی حکومت ایران تا روز شنبه اصابت موشک به این هواپیما را رد می‌کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More