شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه آتش‌سوزی جنگل‌های درازنو و جهان‌نمای گلستان برای سومین روز: بیش از ۱۵۰ هکتار جنگل‌ سوخت

مقام‌های استان گلستان گفتند که آتش‌سوزی جنگل‌های درازنو در کردکوی که با گذشت دو روز به جنگل‌های جهان‌نما گسترش یافته، برای سومین روز همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از ۱۵۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی این منطقه در آتش سوخته است.

 عبدالرحیم لطفی، مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان، افزود که آتش‌سوزی جنگل‌های درازنو در کردکوی که از ظهر روز پنج‌شنبه آغاز شده با وجود تلاش نیروهای منابع طبیعی و امدادی همچنان در ساعات بامداد شنبه ادامه دارد.

بنابر اعلام مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تاکنون بیش از ۱۵۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی در این منطقه در آتش سوخته است.

آتش‌سوزی جنگل‌های درازنوی استان گلستان در محدوده امامزاده هزار منزل شهرستان کردکوی، از ظهر پنج‌شنبه آغاز شد و بخشی از جنگل‌ درختان بلوط، سرو کوهی و علفزارهای این منطقه دچار حریق شد.

شدت آتش‌سوزی به حدی بوده است  که پنج‌شنبه شب به گفته مقام‌های در اثر دود و شعله‌های آتش تعدادی از نیرو‌های اطفاءکننده آتش دچار مصدومیت شدند.

شمار دیگری از نیروهای امدادی حاضر در منطقه نیز طی روز و عصر جمعه دچار آسیب شدند تا آنجا که به گفته فرهاد میقانی، مدیرعامل هلال احمر‌ گلستان، تاکنون ۷ تیم امدادی شامل ۱۸ نیروی عملیاتی و هفت خودرو برای پشتیبانی از نیروهای عملیات اطفای حریق به منطقه اعزام و با فاصله‌ از محل حادثه مستقر شدند.

میقانی گفت که شامگاه جمعه ۵ نفر از نیروهای عملیات اطفای حریق در جریان آتش‌سوزی جنگل‌های درازنو مصدوم شدند که یک مرد ۳۰ ساله به دلیل آسیب‌دیدگی پا به بیمارستان امیرالمؤمنین کردکوی اعزام شد و دیگر مصدومان به صورت سرپایی مداوا شدند.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان، وزش باد با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت باعث گسترش آتش‌سوزی جنگل‌های درازنو شده و امکان اطفاء حریق را بسیار مشکل کرده است.

اداره‌کل بحران استانداری گلستان نیز اعلام کرد که با هماهنگی‌های انجام شده یک فروند بالگرد را برای کنترل حریق و اعزام نیرو به منطقه اعزام کرده است ولی به دلیل شدت وزش باد و مه حاکم بر منطقه، این پرواز ناموفق بوده و بالگرد به فرودگاه گرگان بازگشته است.

ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌های درازنو و جهان‌نمای استان گلستان در حالی است که روز جمعه سعید دادگر، فرمانده نیروی انتظامی استان گلستان از اعزام ۲۰۰ نفر از ماموران این نیرو برای مشارکت در عملیات اطفاء حریق خبر داده بود.

دادگر افزود که برای تسریع عملیات امداد و اطفاء درخواست کردیم دو بالگرد از طریق نیروی انتظامی به منطقه اعزام شود و در حال حاضر ۴۰ اکیپ بالغ بر ۲۰۰ نفر در محل حریق حضور دارند.

همزمان هادی حق‌شناس، استاندار گلستان، خواهان اعزام بالگردهای بیشتر از سطح ملی به منطقه شد و گفت که با اعزم بالگردهای بیشتر می توان زمینه تسریع در اطفا حریق را فراهم آورد.

حق‌شناس گفت که به علت شدت وزش باد عملیات اطفا حریق سخت شده است و به دلیل ابعاد آتش‌سوزی عملیات اطفا باید از طریق هوا باید صورت گیرد.

این دومین آتش‌سوزی گسترده و چندین روزه جنگل‌های طی دو هفته گذشته است و پیشتر در آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع «کوه نیر» در شهرستان بویراحمد استان گهگیلویه و بویراحمد طی پنج روز بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل و مراتع  این منطقه را خاکستر کرد.

مقام‌های مسئول آمار دقیقی از میزان خسارت ده‌ها آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور که از ابتدای سال تاکنون رخ داده، ارائه نکرده‌اند با این حال  پیشتر علی عباس نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، گفته بود که فقط در دو ماه از سال‌جاری ۹۴ آتش سوزی در ۴۵۰ هکتار جنگل و ۱۷۶ آتش سوزی در ۳۷۵۰ هکتار از مراتع رخ داده است.

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، آتش‌سوزی‌‌ها در سال گذشته ۳۰ درصد نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته و فقط در سال ۹۹ به ۴۸ هزار هکتار از اراضی جنگلی و مراتع آسیب وارد کرد.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More