شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه اظهارات ضدونقیض درباره واکسن برکت؛ محرز: واکسنی خراب نشد، تحریم مشکل ایجاد کرد

 

در ادامه اظهارات متناقض مقام‌های بهداشت و درمان ایران درباره تولید واکسن‌های داخلی کرونا، سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن برکت گفت هیچ واکسنی خراب و دور ریخته نشد؛ با این حال سخنگوی ستاد کرونا گفته است در خط تولید برکت «دچار مشکل شدند».

مینو محرز، سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن برکت، در گفت‌وگویی که روز پنجشنبه ۲۴ تیرماه در پایگاه خبری رکنا منتشر شد گفت: «به هیچ وجه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن برکت در خط تولید از بین نرفته است.»

او درباره علت تاخیر در تولید واکسن برکت گفت: «ما چند هفته نتوانستیم برخی مواد اولیه مورد نیاز برای تولید واکسن‌ها را از کشورهای اروپایی، به علت تحریم‌های آمریکا، وارد کنیم.»

تولید واکسن کووایران برکت را «ستاد اجرایی فرمان امام» در دست دارد و این نخستین بار است که مقام‌های این پروژه «مشکل تحریم» را نیز در توضیح عمل نکردن به وعده‌های قبلی خود مطرح کرده‌اند.

پیشتر حجت نیکی ملکی، مدیر روابط عمومی «ستاد اجرایی فرمان امام»، در توییترش خبر داد که یک میلیون و دویست هزار دوز واکسن برکت «در مرحله پر کردن ویال‌ها» از دست رفته است.

 

 

با این حال مقام‌های این ستاد در روزهای اخیر چنین موضوعی را تکذیب کردند و در تازه‌ترین مورد نیز شرکت دارویی «شفا فارمد» روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای «برخی شایعات در فضای مجازی در خصوص بروز مشکل در خط تولید کووایران برکت» را تکذیب کرد.

این شرکت دارویی که تولیدکننده واکسن برکت است تاکید کرده که نه تنها تولید «با تمام قدرت در حال انجام است»، بلکه خط دوم کارخانه نیز «به زودی راه‌اندازی می‌شود».

یک روز پیشتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره اینکه چرا واکسن برکت به میزان کمی تحویل وزارت بهداشت شده گفته بود: «قرار بود برکت به ما واکسن تحویل بدهد اما در خط تولید دچار مشکل شدند.»

او روز چهارشنبه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که برکت یک میلیون دوز واکسن تولیدشده دارد اما «اما از نظر فنی ۱۶ روز باید از زمان ورود واکسن به ویال‌ها بگذرد و پس از آن در صورتی که واکسن‌ها رسوب نکند می‌توانند میزان تولیدی را تحویل وزارت بهداشت بدهند.»

باشگاه خبرنگاران جوان روز پنجشنبه اظهارات جدیدی از علیرضا رئیسی منتشر کرده است که او در آن می‌گوید: «مقدار قابل توجهی واکسن برکت به دست‌مان رسیده و قرار است باز هم به دست‌مان برسد و ما روی آن حساب کرده‌ایم. ضمن اینکه مقدار قابل توجهی واکسن خارجی هم در حال ورود به کشور است.»

وزارت بهداشت ایران ۲۵ خردادماه مجوز تزریق اضطراری واکسن برکت را صادر کرد. مسئولان «ستاد اجرایی فرمان امام» تاکنون در اظهاراتی متناقض، تاریخ‌های مختلفی به عنوان زمان تولید انبوه نهایی اعلام کرده‌اند.

به گفته این ستاد، از زمان صدور مجوز تاکنون «نزدیک به ۳ میلیون دوز واکسن تولید شده» و «از این تعداد ۷۰۰ هزار دوز تحویل وزارت بهداشت شده است».

مقام‌های این ستاد سوم اسفند گذشته وعده داده بودند حداکثر تا خرداد به تولید روزانه ۱۵ میلیون دوز خواهند رسید.

در هفته‌های اخیر شمار زیادی از پزشکان، کارشناسان، مسئولان و شهروندان از روند به شدت کند واکسیناسیون کرونا در کشور انتقاد کرده و گفته‌اند «به جای رونمایی‌های پر سر و صدا از واکسن داخلی» مانند سایر کشورها به واکسیناسیون شهروندان اهمیت بدهید.

به جز واکسن برکت، وزارت دفاع جمهوری اسلامی در کار تولید «واکسن فخرا» و سپاه پاسداران در کار تولید «واکسن نورا» است. درباره تولید نسخه‌های داخلی اسپوتنیک و واکسن کوبایی نیز اظهار نظرهای ضد و نقیضی منتشر شده است.

تاکنون جزییاتی از مراحل و داده‌های علمی هیچ یک از این واکسن‌ها منتشر نشده و حتی دست‌اندرکاران واکسن برکت که به تولید انبوه رسیده نیز گفته‌اند پس از اتمام مرحله سوم کارآزمایی بالینی آن، «که رو به پایان است»، نتایج ارائه خواهد شد.

از سوی دیگر کشمکش‌ها و تنش‌های لفظی بین مقام‌های وزارت بهداشت و همچنین دست‌اندرکاران این واکسن‌ها نیز رو به فزونی است.

چند روز پیش و به دنبال بالا گرفتن کشمکش بین مینو محرز و وزارت بهداشت، کیانوش جهانپور گفت خانم محرز هیچ سمتی در ستاد مقابله با کرونا و 

در تازه‌ترین مورد، مینو محرز تایید کرد که وزیر بهداشت کمیته علمی ستاد کرونا را منحل کرده و از این رو، او دیگ سمتی در این کمیته و ستاد ندارد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More