شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه اعتصاب کارگران پتروشیمی؛ «تشکیل ۲۰۰ پرونده» برای کارگران هفت تپه 

همزمان با شانزدهمین روز اعتصاب کارگران بیش از چهل مجموعه صنعتی، سایت اتحادیه آزاد کارگران اعلام کرد که بسیاری از این کارگران درخواست حداقل دستمزد ۱۲ میلیون تومان را مطرح کرده‌اند.

روز چهارشنبه همچنین شصت و ششمین روز اعتصاب کارگران  شرکت هفت تپه ادامه یافت.

از دو هفته پیش «هزاران کارگر شاغل» در بخش‌های پیمانکاری شرکتهای متعدد نفتی و نیز پتروشیمی‌ها و همچنین صنایع نیروگاهی در اعتصاب به سر می‌برند. 

به گفته این سایت، کارگران این مراکز که «بالغ بر چهل شرکت و کارخانه را شامل می‌شود» خواستار افزایش سطح دستمزد،  پرداخت حقوق معوقه، حذف قراردادهای موقت کاری و برچیده شدن شرکت‌های پیمانکاری هستند.

کارگران «در بسیاری از این مراکز» خواست حداقل دستمزد ۱۲ میلیون تومان را مطرح کرده‌اند.

حداقل دستمزد کارگران بر اساس آخرین مصوبه شورای دستمزد با اعمال ۲۶ درصد افزایش و حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی به حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

در همین حال کاظم فرج اللهی، فعال کارگری روز چهارشنبه ۲۹ مرداد در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت: «در جلسات رسمی در بهمن ماه سال گذشته، سبد معیشت حداقلی خانوار چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شد. در همان زمان براساس محاسبات مستقل، خط فقر بین ۸ تا ۹ میلیون تومان تعیین شد». 

روزنامه دنیای اقتصاد پیش از این در گزارشی بر اساس داده‌های مرکز آمار و مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده بود حداقل هزینه زندگی در تیر ماه برای یک خانواده چهار نفره چهار میلیون و ۴۱۰ هزار تومان است.

هزاران کارگر شاغل در صنایع نفت و گاز و مجتمع‌های پتروشیمی از جمله در اهواز، آبادان، اصفهان، قشم، ماهشهر، کنگان، لامرد، مهر، جفیر و دشت‌ آزادگان و همچنین نیروگاه برق سبلان و شرکت نصب نیرو در اردبیل و هپکو در اراک، از ۱۶ روز پیش اعتصاب کرده‌اند.

کارگران هپکو  نیز امروز پانزدهمین روز اعتصاب خود را سپری کردند و اعتصاب کارگران هفت تپه نیز وارد شصت و ششمین روز خود شد. 

سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور، روز چهارشنبه در بازدید از مجتمع هفت تپه وعده داد که مشکلات کارگران این شرکت حل خواهد شد. با این حال او به خواسته‌های کارگران و نحوه رسیدگی به آنها اشاره نکرد.

بر اساس فیلم‌های پخش شده، یکی از کارگران در حضور معاون دادستان کل کشور که پس از واگذاری هفت تپه به بخش خصوصی و اعتراضات در این شرکت، ۲۰۰ پرونده برای کارگران تشکیل شده است.

خلع ید فوری کارفرمای بخش خصوصی از هفت تپه، پرداخت فوری حقوق‌های معوقه و تمدید دفترچه بیمه، بازگشت به کار فوری برای همکاران اخراج شده، بازداشت فوری اسدبیگی و مجازات حبس ابد برای اسدبیگی-رستمی،بازگرداندن فوری «ثروت‌های اختلاس شده» به کارگران و پایان کار مدیران بازنشسته، از جمله مطالبات کارگران اعتصاب‌کننده است.

این کارگران همچنین خواستار بازداشت امید اسد بیگی کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت تپه شدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More