شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه واکنش‌ها به «بازگشت تحریم‌ها»؛ گوترش: عدم قطعیت وجود دارد

به دنبال اعلام وزارت خارجه آمریکا مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، جمهوری اسلامی این اقدام را محکوم کرد و خواستار «اقدام متقابل» شد؛ دبیرکل سازمان ملل از «عدم قطعیت» سخن گفت و مقام ارشد اتحادیه اروپا خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها شد.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه ۳۰ شهریور در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی مجلس، در این باره گفت: «نباید به این شکست‌های حقوقی و سیاسی آمریکا دلخوش باشیم و فراموش کنیم که دشمن ظالم ما در صورت ادامه یافتن برخی غفلت‌ها، گام به گام در تشدید تحریم‌ها جلوتر می‌آید تا به نظام تحریم‌ها شکل جدیدی بدهد.»

او از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست که پس از این اقدام آمریکا، «حرکت‌های یکجانبه» این کشور علیه جمهوری اسلامی را «رصد و اقدامات متقابل لازم را برای صیانت از منافع مردم با جدیت پیگیری و به صحن مجلس ارایه دهد».

از سوی دیگر مجید تخت روانچی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان، افزون بر نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل، در مصاحبه‌ای با تلویزیون جمهوری اسلامی و همچنین در یک توییت، اقدام آمریکا را «غیرقانونی و جعلی» توصیف کرد و اعلام «مکانیسم ماشه» از سوی این کشور را «پوچ و بی‌اعتبار» خواند.

همزمان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز شنبه در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد به دلیل «عدم قطعیت» نمی‌تواند هیچ اقدامی درباره اعلام آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران انجام دهد.

به گزارش رویترز، گوترش در این نامه نوشت: «وظیفه دبیرکل این نیست که به گونه‌ای اقدام کند که گویی این عدم قطعیت وجود ندارد.»

از سوی دیگر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «از همه می‌خواهم تمام تلاش خود را برای حفظ توافق برجام انجام دهند، از هر اقدامی که به مثابه تشدید تنش تلقی شود خودداری کنید.»

پیش از این بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرده بودند که معافیت‌های ایران از تحریم‌های سازمان ملل تحت توافق هسته‌ای بعد از ۳۰ شهریور هم ادامه ‌خواهد یافت. 

این سه کشور اروپایی ادامه دادند هر تصمیم یا اقدامی برای اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران «فاقد تاثیر قانونی» خواهد بود.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه، با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به اقدام این کشور در ابلاغ موضوع «عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود» به شورای امنیت در  ۳۰ مرداد و پایان روند سی روزه بازگشت تحریم‌های تعلیق شده سازمان ملل، اعلام کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا تاکید شده «در صورتی ‌که کشورهای عضو سازمان ملل نتوانند به تعهدات خود در اجرای این تحریم‌ها عمل کنند، آمریکا آماده است از قدرت داخلی خود استفاده کند تا در قبال چنین قصوری اقدامات تنبیهی را در پیش گیرد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More