شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استقبال ظریف از عقب‌نشینی آمریکا درباره مکانیسم ماشه؛ آمریکا همه تحریم‌‌ها را لغو کند

 

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، ضمن استقبال از لغو تصمیم دولت قبلی آمریکا درباره فعال‌سازی مکانیسم ماشه اعلام کرد که در صورت لغو تحریم‌های آمریکا، ایران نیز اقداماتش درباره کاهش تعهدات هسته‌ای را به عقب برمی‌گرداند.

او روز جمعه اول اسفند، در توییتی تاکید کرد که در صورت لغو «بی قید و شرط و موثر همه تحریم‌های وضع‌شده، دوباره اعمال‌شده یا تغییر نام داده شده توسط ترامپ»، جمهوری اسلامی نیز «فورا تمامی اقدامات» خود درباره برجام را به حالت قبل باز می‌گرداند.

پیشتر، ریچارد میلز، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل، با ارسال نامه‌ای به ۱۵ عضو شورای امنیت اعلام کرد دولت جو بایدن تصمیم دولت قبلی آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه در توافق هسته‌ای ایران و بازگشت خودکار تحریم‌های جمهوری اسلامی را لغو کرده است.

 

 

دولت ترامپ ۳۰ مرداد ماه طی نامه‌ای رسمی از سازمان ملل خواسته بود برای بازگرداندن خودکار تحریم‌های جمهوری اسلامی به مکانیسم ماشه در برجام را فعال کند. 

در روند فعال‌سازی مکانیسم ماشه، اعضای شورای امنیت در صورت مخالفت با بازگشت تحریم‌ها می‌بایست با ارائه قطعنامه‌ای خواهان ادامه تعلیق تحریم‌های سازمان ملل می‌شدند ولی آنها از چنین اقدامی خودداری کردند و اغلب اعضا عنوان کردند که به خاطر خروج آمریکا از برجام اقدام آمریکا را بلااثر می‌دانند. 

حسن روحانی و دیگر مقامات جمهوری اسلامی خواستار بازگشت آمریکا به برجام شده‌اند.  با این حال ایران روز ۲۷ بهمن در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پنجم اسفند ماه اجرای پروتکل الحاقی و برخی اقدامات شفاف‌ساز خود را متوقف خواهد کرد.

در مقابل وزرای خارجه فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا پس از نشست خود در روز پنجشنبه در بیانیه‌ای بر هدف مشترکشان مبنی بر بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی اش تاکید کردند و نسبت به پیامد شدید و خطرناک تعلیق اجرای پروتکل الحاقی هشدار دادند. 

ظریف در واکنش به این بیانیه در صفحه توییتر خود نوشت که سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا به جای فلسفه‌بافی و قرار دادن بار مسئولیت بر دوش ایران، به تعهدات خود عمل کنند.

 

واکنش‌های بین‌المللی

در پی اعلام خبر آمادگی آمریکا برای مذاکره در مورد برجام، معاون وزیر خارجه بریتانیا، گفت که غرب نباید نشانه‌هایی ابراز کند که نقض توافق اتمی توسط تهران را نادیده می‌گیرد.

جیمز کلورلی به بخش جهانی بی بی سی گفت که اقدام در این باره به عهده ایران است.

او تاکید کرد: «آنها (ایران) توافق برجام را نقض کرده و آنها هستند که می‌توانند در اینباره کاری انجام دهند و دوباره به پایبندی [به برجام] برگردند.»

با این حال، کاخ کرملین اعلام کرد که روسیه حامی برجام است و خروج آمریکا از این پیمان مایه تاسف مسکوست. دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت که کشورش امیدوار است توافق برجام دوباره احیا شود.

همزمان، دفتر بنیامین نتانیاهو اعلام کرد اسرائیل به تعهد خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پایبند است و موضعش درباره توافق ‌اتمی تغییر نکرده است. 

دفتر نخست وزیری اسرائیل‌ با انتقاد از بازگشت به برجام، افزود این کشور در حال انجام گفت‌وگو با ایالات متحده آمریکا در این زمینه است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، به خبرگزاری تاس گفت که ایران کشوری است که مدت‌ها به برجام پایبند بوده و نمی‌توان به تهران مشکوک شد که برنامه‌ای مخفی در زمینه ساخت سلاح هسته‌ای دارد.



مقامات جمهوری اسلامی اعلام می‌کنند که اقدامات ایران پس از خروج آمریکا از برجام آغاز شده و ایالات متحده این توافق را نقض کرده است.

روز جمعه همچنین سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در توییتی تاکید کرد که به دلیل خروج آمریکا از برجام گروه ۱+۵ وجود ندارد و در حال حاضر فقط ایران و ۱+۴ وجود دارد.

خطیب‌زاده اعلام کرد که برای احیای ۱+۵ آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کند تا ایران در مقابل واکنش نشان بدهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت آمریکا، اعلام کرده بود که ایالات متحده دعوت نماینده عالی اتحادیه اروپا برای شرکت در نشست گروه ۱+۵ را می‌پذیرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More