شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اطلاعات جعبه سیاه پرواز اوکراین: پس از انفجار اول خلبانان سالم و در حال کنترل پرواز بودند

سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد بر پایه اطلاعات‌ بازخوانی‌شده از جعبه‌های سیاه هواپیمای مسافربری اوکراین که با موشک‌های سپاه پاسداران ساقط شد،‌ خلبانان پس از شلیک موشک اول همچنان سالم و در حال کنترل پرواز بوده‌اند.

تورج دهقانی زنگنه،‌ رییس سازمان هواپیمایی،‌ یکشنبه دوم شهریور نتایج بررسی و بازخوانی دو ضبط‌کننده این هواپیما را ارائه کرد بر مبنای آن «هیچ صدا و یا نشانه ای از وضعیت کابین مسافران در صداها و اطلاعات ضبط شده وجود ندارد و نحوه صحبت و واکنش گروه پروازی نشان از سلامت جسمانی آن‌ها در این لحظات بوده است.»

او گفت: «ضبط‌ کننده داده‌های پروازی در زمان ۶:۱۴ و ۵۶ ثانیه متوقف شده، تا این زمان تمام متغیرهای پروازی ثبت شده شرایط عادی داشته و هواپیما تا قبل از این در شرایط پروازی فنی نرمال بود و در پروفایل پروازی پیش‌بینی‌شده قرار داشت.»

زنگنه اشاره کرد ضبط صدای کابین ۱۹ ثانیه بعد از انفجار موشک متوقف شده و چون موشک دوم ۲۵ ثانیه بعد به مجاورت هواپیما رسیده،‌ اطلاعات و تحلیلی درباره آثار و عملکرد موشک دوم به دست نیامده است.

رییس سازمان هواپیمایی می‌گوید هر سه نفر حاضر در کابین پرواز متوجه «شرایط غیر عادی» بوده و متناسب با صدای غیرعادی کابین «تا آخرین لحظه» مشغول کنترل و هدایت هواپیما بودند.

بر پایه اطلاعاتی که زنگنه اعلام کرد، در پی انفجار نخست هواپیما دچار مشکل الکتریکی شده و معلم خلبان حاضر در کابین «فعال بودن هر دو موتور» را تشخیص داده و به خلبانان اعلام کرده بود.

ایران پس از چند ماه اختلاف نظر با اوکراین،‌ کانادا و فرانسه درباره بازخوانی جعبه سیاه نهایتا پس از افزایش فشارهای بین‌المللی با ارسال ضبط‌کننده‌های هواپیما به فرانسه برای تحلیل اطلاعات موافقت کرد.

بازخوانی جعبه‌های سیاه در فاصله ۲۷ تیر تا سوم مردادماه در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه انجام شد.

حامد اسماعیلیون، نویسنده ایرانی که همسر و فرزندنش را در این پرواز از دست داده، روز شنبه در توییتر از کشورهای طرف دیگر این پرونده خواست تا واکنش خود را به گزارش ایران منتشر کنند که به «کشف حقیقت» کمک شود.

رییس سازمان هواپیمایی ایران اکنون خواستار عدم استفاده «سیاسی» از این پرونده شده است.

او در پایان اظهاراتش گفت پرواز بر فراز آسمان ایران «مطمئن و ایمن» خواهد بود.

در پی شلیک سپاه پاسداران به پرواز مسافربری اوکراین در دی‌ماه سال گذشته تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باخته‌اند. 

مقام‌های جمهوری اسلامی «خطای انسانی» را دلیل این شلیک‌ها اعلام کرده‌اند.

دادستان نظامی تهران در تیرماه اعلام کرد مامور سامانه پدافندی سپاه پاسداران بدون دریافت مجوز از مقام‌های بالادستی اقدام به شلیک هر دو موشک کرده بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More