شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اطلس نقاط ضعف نیرو‌های مسلح در استان خوزستان

 ریز‌گرد‌ها، آلودگی هوا، سیل و سایر عوامل طبیعی در استان خوزستان به مجموعه‌ای از مهمترین تهدید‌ها و عوامل منفی تاثیرگذار بر ماموریت یگان‌های ویژه و نیرو‌های مسلح در این استان تبدیل شده‌اند.

شرایط خوزستان پس از اعتراض‌های آبان ماه هم‌چون برخی دیگر از استان‌ها همچنان امنیتی است که بارندگی و سیل به عنوان عاملی منفی بر عملکرد نیرو‌های امنیتی و انتظامی در این استان سر برآورده است.

تابستان امسال تحقیقی در فصلنامه علمی - پژوهشی «اطلاعات جغرافیایی» منتشر شد که نشان می‌دهد یکی از عوامل آب و هوایی تأثیرگذار بر ماموریت نیرو‌های مسلح در استان خوزستان شدت بارندگی‌هاست.

این تحقیق می‌‌گوید بارندگی وسعت دید نیرو‌های نظامی را محدود کرده و بر سرعت جاده‌ای و شبکه ارتباطات هوایی و دریایی نیرو‌های نظامی موثر است.

در این تحقیق همچنین مشخص شده که «به هنگام بارندگی، دستگاه‌های شنود و رادار، دقت عمل و انعکاسات خود را از دست می‌دهند.»

جدول زیر نشان می‌دهد در شهر‌های ایذه و مسجد سلیمان استان خوزستان به واسطه بالا بودن شدت بارندگی، کارکرد و موفقیت نیرو‌های نظامی نسبت به سایر نقاط دیگر این استان کمتر است.

 

از دمای بالا هم به عنوان یکی دیگر از عامل منفی تاثیر‌گذار بر موفقیت نیرو‌های نظامی در خوزستان نام برده می‌شود. دما در تجهیزات و تدارکات نظامی، فعالیت ماشین‌آلات و نیروهای نظامی اثر منفی می‌گذارد.

جدول زیر نشان می‌دهد سطح گسترده‌ای از استان خوزستان برای انجام ماموریت‌های نظامی از نظر دما مناسب نیست و این عامل طبیعی یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های منفی برای ماموریت نظامیان در این استان است.

 

در بخش دیگری از این تحقیق آمده که از بعد دفاع هرچه سرعت باد در یک منطقه بیشتر باشد قدرت انعطاف‌پذیری و توان تحرک نیروها و پروازهای بالگرد‌ها محدود شده و در نتیجه امکان دسترسی به منطقه کاهش می‌یابد.

جدول زیر نشان دهنده میانگین سرعت باد در استان خوزستان است. در این جدول گتوند و اهواز با بیشترین سرعت باد و شهرهای هندیجان، امیدیه، بهبهان، لالی و دهدز هم دارای کمترین میانگین سرعت باد هستند.

این نقشه در واقع مشخص می‌کند که کدام شهر‌های استان خوزستان برای انجام ماموریت‌های نظامی به خاطر شدت باد، چندان مناسب نیست.

 

گرد و غبار از مهمترین پدید‌‌ه‌های آب و هوایی مؤثر بر فعالیت‌های نظامی است که می‌تواند موجب محدودیت دید، اختلال در جابه‌جایی و تحرک نیروها و کاهش دقت در انهدام اهداف شود. علاوه بر آن از نظر تنفسی و توان فیزیکی نیز نیروی انسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

این تحقیق می‌گوید که بیشترین گرد و غبارهای استان خوزستان در شهرهای اهواز و بستان و کمترین آن هم در بخش‌های شمالی و شرقی استان ثبت شده است.

 

 

در شرایط جنگی شرایط شرجی علاوه بر اثرگذاری مستقیم بر عملکرد نیروها به خصوص نیروهای غیربومی، اثرات قابل توجهی بر دقت و کارایی سلاح‌ها می‌گذارد. 

یافته‌های جدول زیر نشان می‌دهد که بیشترین شدت شرجی در شهرهای آبادان، هندیجان و مسجد سلیمان ثبت شده است.

 

نتايج کلی به دست آمده از این  تحقیق می‌گوید که شرایط آب و هوایی استان خوزستان برای ماموریت‌های نظامی بسیار نامطلوب است.

نتایج این تحقیق با پژوهشی که چندی پیش در فصلنامه «دانش انتظامی» استان خوزستان وابسته دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان خوزستان منتشر شده بود نیز مطابقت دارد.

این تحقیق هم نشان می‌دهد که «پدیده ریزگردها به عنوان تهدیدی امنیتی محسوب شده و می‌تواند بر عملیات یگان ویژه که به عنوان مهم‌ترین نهاد برقراری امنیت در کشور است» تاثیر بگذارد.

این تحقیق همچنین مشخص کرده در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت این یگان ویژه پلیس بتواند مانورهای خود را به خوبی به نمایش بگذارد و رزمایش‌های زمینی را اجرا کنند.

در بخش دیگری از این تحقیق آمده تاثیر منفی بحران ریز‌گرد‌ها شاید در خصوص رزمایش‌های هوایی یگان ویژه هم متبلورتر باشد، چرا که در شرایط نامساعد جوی بسیاری از پروازها معلق می‌شود.

یکی دیگر از مهمترین یافته‌های این تحقیق تاثیر منفی ریزگرد‌ها بر ماموریت «فرهنگی و اسلامی» یگان‌های ویژه است.

آن‌طور که در این تحقیق آمده پدیده ریزگرد‌ها کیفیت تصاویر دوربین‌های مداربسته را به شدت تنزل داده و به همین خاطر «کنترل اماکن عمومی و نظارت بر اجرای ضوابط فرهنگی در» شهرستان اهواز را مختل می‌کند.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More