شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برادر علی یونسی،‌ دانشجوی صنعتی شریف: ماموران سپاه پیشانی علی را هنگام بازداشت شکافتند

 

هم‌زمان با گذشت ۱۲ روز از بازداشت و ادامه بی‌خبری از وضعیت علی یونسی و امیرحسین مرادی،‌ دو دانشجوی المپیادی و نخبه دانشگاه صنعتی شریف، برادر یونسی جزییاتی از ضرب و شتم او هنگام دستگیری را در توییترش منتشر کرد.

رضا یونسی،‌ برادر این دانشجوی بازداشت‌شده،‌ روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت‌ماه در توییتر نوشت که هنگام بازداشت علی ۱۲ مامور لباس شخصی اطلاعات سپاه پاسداران با حضور در منزل و ضرب و شتم، علاوه بر مجروح کردن او از ناحیه پیشانی اقدام به ضبط وسایل شخصی این دانشجو کرده‌اند.

او در ادامه نوشته ماموران امنیتی شامگاه جمعه ۲۲ فروردین‌ماه برای بازداشت علی مراجعه کرده و علاوه بر آن پدر و مادر او را نیز، با وجود ضعف سلامتی، به همراه خودرو،‌ موبایل‌ها و کامپیوترها با خود برده‌اند.

به گفته او،‌ پدر و مادر این دانشجوی صنعتی شریف بعد از پنج ساعت آزاد شدند، اما هنوز هیچ خبری از وضعیت خود او در دست نیست.

یونسی درباره کارنامه علمی برادرش نوشته که او در مقطع دبیرستان، در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، مدال نقره و طلای المپیاد نجوم کشور را به دست آورد. علاوه بر این، یونسی در سال‌ چهارم دبیرستان همراه با تیم ایران مدال طلای مسابقات جهانی المپیاد نجوم سال ۲۰۱۸ چین را به دست آورده است.

بر پایه جزییاتی که برادر این دانشجوی بازداشتی مورد اشاره قرار داده حضور ماموران امنیتی اطلاعات سپاه پاسداران برای بازداشت با خودداری از ارائه هرگونه حکم قضایی بوده است.

ماموران به خانواده یونسی گفته‌اند که برای او و دیگر دانشجوی بازداشت‌شده‌،‌ مرادی، در شعبه شش دادسرای امنیت اوین و با بازپرسی جعفری پرونده تشکیل شده است. 

یونسی همچنین نوشته که با وجود وعده مکرر آزادی و سکوت خانواده،‌ پس از گذشت بیش از ۱۰ روز  و مراجعه  هرروزه اعضای خانواده، همچنان خبری از این دانشجو ندارند و با توجه به «شکاف پیشانی و ضربه به سر» برای سلامتی او نگرانند.

پیشتر، کانال تلگرام دانشجویان متحد کشور روز دوشنبه نوشته بود که یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر و مرادی دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف از سوی ماموران لباس شخصی و بدون هیچ توضیحی بازداشت شده‌اند.

مرادی برنده مدال نقره المپیاد دانشجویی نجوم کشور بوده است.

بازداشت این دو دانشجو هم‌زمان با آن صورت می‌گیرد که دستگاه قضایی و ماموران امنیتی با وجود شیوع کرونا همچنان طی اسفند و فروردین‌ماه اقدام به ادامه احضار و بازداشت و همچنین برگزاری دادگاه زندانیان و متهمان سیاسی کرده‌اند.

طی این مدت برای ده‌ها نفر از دانشجویان،‌ روزنامه‌نگاران،‌ بازداشتی‌های اعتراضات سراسری، و فعالان حقوق بشر و عرصه زنان احکام حبس و شلاق صادر شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More