شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بیانیه ۱۲۶ فعال سیاسی و مدنی در واکنش به اعدام روح‌الله زم:‌ اعدام و درفش دردی را درمان نمی‌کند

در ادامه واکنش‌ها به اعدام روح‌الله زم، موسس و مدیر کانال تلگرام «آمدنیوز»، ۱۲۶ نفر از فعالان سیاسی، اجتماعی و حقوق بشر در ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند «اعدام، داغ و درفش» دردی از درد‌های جامعه را درمان نخواهد کرد.

در بیانیه‌ای که این فعالان مدنی منتشر کرده‌اند اشاره شده است: «فارغ از هر قضاوتی درباره مواضع و دیدگاه‌ها یا عملکرد روح‌الله زم، در دنیای امروز چگونه می‌توان چشم‌ها را بر صدور و اجرای حکم مرگ برای یک خبرنگار و مدیر یک کانال تلگرامی بست.»

آن‌ها استفاده از ابزارهای سرکوب را نیز محکوم کرده و نوشتند «اعدام، سرکوب، داغ و درفش کمترین دردی از دردهای جامعه را درمان نخواهد کرد.»

امضاکنندگان خواستار تغییر در رفتار و سیاست‌های حکومت ایران شده و اضافه کردند «راه رستگاری جامعه ایران جز از طریق تجدید نظر جدی در این سیاست‌ها، انجام اصلاحات عمیق و ساختاری، به رسمیت شناختن مخالفان و منتقدان ملی و گشایش مسیر گفت‌وگو در چارچوب منافع ملی نخواهد بود.»

در میان امضاکنندگان نام‌هایی از جمله نرگس محمدی، پروانه سلحشوری، ابوالفضل قدیانی، سعید مدنی، صدیقه وسمقی، فاطمه سپهری، محمود بهشتی لنگرودی، علیرضا رجایی، هاشم آقاجری، مصطفی‌ تاجزاده، خسرو دلیرثانی و پروین فهیمی دیده می‌شود.

برخی از امضاکنندگان سابقه محکومیت به زندان،‌ اعدام و همچنین حبس را داشته‌اند.

اجرای حکم اعدام روح‌الله زم روز شنبه در حالی صورت گرفت که پیش از آن اطلاعی درباره زمان اجرای آن به او و خانواده‌اش داده نشده بود. با این حال، دادسرای عمومی و انقلاب تهران با صدور بیانیه‌ای اشاره کرد مواد قانونی را در روند دادرسی و اجرای حکم رعایت کرده است.

تاکنون اجرای این حکم با واکنش سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی و همچنین سازمان‌های مدافع حقوق رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران مواجه شده است.

همچنین رهبران و دولت‌های کشورهای آمریکا و اروپا،‌ و همچنین گزارشگران و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیز حکومت ایران را به دلیل اجرای این حکم مورد انتقاد قرار داده و اعدام زم را «غیرقابل قبول» خوانده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More