شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تایید بازداشت نوشین جعفری، عکاس تئاتر و سینما از سوی قوه قضائیه

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، امروز سه‌شنبه ۲۲ مرداد، بازداشت نوشین جعفری، عکاس تئاتر و سینما، را تایید و اتهام او را «اهانت به مناسک شیعه و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی» عنوان کرد.

اسماعیلی در گفت‌وگوی مطبوعاتی خود گفت: «بله اصل خبر را تایید می‌کنم. در این ارتباط فردی نه به لحاظ عکاس بودن بلکه به لحاظ اهانتی که به مقدسات  به حضرت سیدالشهدا و عزاداری آن امام اهانت شده بود و همچنین تبلیغی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در مطلب منتشره آمده بود تحت تعقیب قرار گرفت.»

رسانه‌ها حدود یک هفته پیش گزارش دادند که جعفری «ادمین و چهره پشت‌پرده  یک اکانت توییتری به نام یار دبستانی» بوده که علیه مقدسات شیعی فعالیت دارد.

اما شهرزاد جعفری، خواهر نوشین، هرگونه ارتباط با اکانت یار دبستانی را تکذیب کرده است.

جعفری پیشتر و در بهمن ماه سال ۸۸، زمانی که خبرنگار فرهنگی روزنامه اعتماد بود، نیز بازداشت و در نهایت به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.

اسماعیلی همچنین بازداشت حسن میرکاظمی، از بدهکاران بزرگ بانکی را تایید اما از ارائه جزئیات اتهام‌های وارده به او خودداری کرد.

 اسماعیلی در پاسخ به پرسشی درباره بازداشت حسن میرکاظمی، معروف به حسن رعیت، گفت: «قبل از اثبات مجرمیت اسم نیاورید. با رعایت معذوریت اصل بازداشت را تایید می‌کنم.»

او اضافه کرد: «و درباره عناوین اتهامی به لحاظ اینکه پرونده در مرحله اولیه است باید در رسیدگی‌های بعدی اعلام شود.»

در روزهای گذشته، برخی رسانه‌ها با انتشار تصویری از میرکاظمی در کنار بابک زنجانی، که به جرم فساد اقتصادی به اعدام محکوم شده است، خبر از بازداشت او دادند.

چهره او زمانی مشخص شد که تصویری از میرکاظمی در یک هواپیمای اختصاصی به همراه زنجانی منتشر شد. زنجانی ضمن تأیید صحت این تصویر میرکاظمی را از «دوستان و تجار خوب» خواند.

طبق گزارش رسانه‌ها، میرکاظمی، مدیر عامل کارخانه دنیای فلز، پارسیان فلز البرز و لوح فشرده پارس بوده و گفته می‌شود از بدهکاران بزرگ بانک کشاورزی است.

برخی رسانه‌ها گفته‌اند که او قبلا از نیروهای لباس‌شخصی بوده که در سرکوب اعتراضات مشارکت داشته‌ است.

طی چند سال اخیر، قوه قضائیه جمهوری اسلامی شمار زیادی از بدهکاران بانکی را بازداشت و برای آنها احکام سنگینی صادر کرده است.

اسماعیلی همچنین گفت رسیدگی به پرونده فساد در بانک مرکزی در حال پیشرفت بوده و هنوز به اتمام نرسیده است. 

احمد عراقچی، معاون سابق ارزی بانک مرکزی، متهم اصلی این پرونده است. سالار آقاخانی، متهم به همدستی او، هنگام آزادی به قید وثیقه متواری شده است.

پرونده فساد در معاونت ارزی بانک مرکزی در پی افت شدید ارزش پول ایران گشوده شد.

اسماعیلی با اشاره به پرونده مالی حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور حسن روحانی، گفت: «دادگاه بدوی رای را صادر و در تجدید نظر در نوبت است تا رای نهایی را صادر کند.» او به جزئیات این رای اشاره نکرد.

اسماعیلی در مورد پرونده برادر معاون اول رییس جمهوری نیز گفت: این پرونده در دادسرا است و قرار شده روند رسیدگی به آن تسریع شود چراکه قدری کند بوده است و به‌زودی در دادسرا تصمیم نهایی گرفته می شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More